Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
AUTORSKI PROGRAM ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH
GIMAZJUM NR 3 W WIECHLICACH
MGR MAGDALENA WŁODARCZYK
TANECZNE PODRÓŻE
SIERPIEŃ 2009r.
Spis treści
Wstęp……………………………………………………………………………3
Założenia programu……………………………………………………………..3
Cele główne……………………………………………………………………..3
Cele szczegółowe……………………………………………………………….4
Treści nauczania………………………………………………………………...4
Przewidywane osiągnięcia……………………………………………………...6
Procedury osiągnięcia celów……………………………………………………7
Ocenianie………………………………………………………………………..7
Ewaluacja………………………………………………………………………..7
Bibliografia……………………………………………………………………...8
Wstęp
Taniec jest obecnie jedną z najbardziej popularnych form ruchu. Obecny w życiu codziennym szczególnie w mediach, kusi swoją atrakcyjnością. Poniższy program daje możliwość zaspokojenia potrzeby ruchu, odprężenia, ekspresji i potrzeby tworzenia. Jest sposobem na aktywną formę spędzenia wolnego czasu. Taniec jest fascynującym doświadczeniem dla młodzieży, która poszukuje ścieżek wyrażania emocji w procesie kształtowania własnej osobowości. Przez jedną z najstarszych sztuk pięknych jaką jest taniec, młodzież wykonuje ćwiczenia relaksacyjne mające nieoceniony wpływ na zdrowie psychofizyczne, jest formą terapii. Ten sposób komunikacji niewerbalnej daje upust stresom dnia codziennego, ponad to uczeń wyrabia w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Uzyskuje elastyczność i harmonijność ruchową. Układy choreograficzne i elementy tańca przyczyniają się do umiejętności i łatwości obcowania w towarzystwie. Taniec pozwala na rozwijanie kontaktów interpersonalnych, pozwala wyrażać uczucia czerpać przyjemność z ruchu.
Założenia programu
Program „Taneczne podróże” jest napisany zgodnie z celami i treściami kształcenia określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz.17, zał.4 ), które zakłada realizację obowiązkowych zajęć artystycznych w gimnazjum.
Program został dostosowany do warunków szkoły i jej uczniów.
I. Cele główne
1. Kształtowanie estetyki i harmonii ruchu, wyczucia rytmu, wyobraźni twórczej, rozwijania uzdolnień tanecznych oraz wrażliwości na piękno i wdzięk.
2. Rozwijanie zainteresowań tańcem jako jednym z elementów tworzących kulturę i historię społeczeństwa.
3. Kształtowanie tanecznej kultury towarzyskiej.
II. Cele szczegółowe
1. Cele edukacyjne:
- przygotowanie do świadomego korzystania z dorobku rodzimej kultury taneczno-muzycznej
- kształtowanie i rozwijanie ekspresji twórczej przy pomocy środków muzycznych
- rozwijanie poczucia rytmu i estetyki ciała i ruchu
- rozbudzenie kreatywności muzyczno-tanecznej
- nabycie umiejętności wykonywania podstawowych kroków, figur i układów poszczególnych tańców regionalnych, ludowych, narodowych i towarzyskich
- zapoznanie z pochodzeniem , historią, tradycja i charakterem różnych tańców
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, równowagi koncentracji
- wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów
- taniec jako forma rekreacji ruchowej pozwalająca na rozładowanie negatywnych emocji.
2. Cele wychowawcze:
- wyrabianie w uczniach ogłady towarzyskie poprzez umiejętne posługiwanie się i stosowanie zasad savoir vivre,
- kształtowanie poczucia własnej wartości, przełamywanie wstydu i onieśmielenia oraz wiary we własne siły i możliwości,
- uwrażliwienie na estetykę i harmonie poruszani się,
- nabycie ...