Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
roguska12, 2013-09-02, ocena:
Może być - polecam
Program zajęć pozalekcyjnych
Gimnazjum nr 3
w Wiechlicach
„ FITNESS W SZKOLE ”
Opracowała: mgr Magdalena Włodarczyk
Wstęp
Szybki rozwój cywilizacji wniósł wiele pozytywnych aspektów w życiu codziennych współczesnego człowieka. Jednocześnie przyniósł ze sobą wiele negatywnych następstw , głównie chorób powszechnie zwanych „ chorobami cywilizacyjnymi”. Naturalne formy ruchu takie jak biegi , skoki czy rzuty były niezbędne człowiekowi pierwotnemu, żeby mógł przetrwać. Dzisiaj zostały one zastąpione wieloma rozwiązaniami postępu cywilizacyjnego, w którym to sprawność fizyczna nie jest niezbędna , żeby przeżyć.
Tryb życia i związany z nim stres w różnych momentach życia człowieka, począwszy od najmłodszych lat do wieku starczego, niestety nie sprzyja utrzymaniu prawidłowej sprawności fizycznej i psychicznej. Widać to doskonale już wśród młodzieży gimnazjalnej. Problemy dojrzewania fizycznego, psychicznego i emocjonalnego, stres związany ze szkołą, coraz większe wymagania dnia codziennego i brak ruchu przyczyniają się do pogłębiania złego stanu zdrowia już od najmłodszych lat.
Pracując z dziewczętami na lekcjach wychowania fizycznego zauważyłam, że nie wszystkie formy ruchu i rodzaje zajęć pozwalają im się zrelaksować i wyszaleć tak , jakby tego chciały. Najlepszym rozwiązaniem byłyby dla nich zajęcia fitness. Ta forma aktywności fizycznej jest bardzo popularna, niestety w takich małych aglomeracjach jak nasza miejscowość praktycznie nie osiągalna dla dziewcząt, często też dość kosztowna .Dlatego postanowiłam zorganizować im takie zajęcia w szkole, w ramach zajęć pozalekcyjnych.
I. Idea programu
Podstawowym założeniem programu jest uświadomienie młodych dziewcząt, że ruch jest niezbędnym elementem rozwoju człowieka. Wszelkie ćwiczenia fizyczne prowadzą do zmęczenia organizmu, ale jednocześnie przynoszą odprężenie psychiczne, co w następstwie powoduje rozluźnienie psychofizyczne.
Program ten ma za zadanie inspirować i motywować dziewczęta do podejmowania działań w zakresie dbania o swoja sprawność fizyczna i psychiczną. W tym celu zapoznane one zostaną z jak największą ilością różnorodnych form aktywności ruchowej związanej z muzyką i nie tylko, co umożliwi im wszechstronny rozwój teraz i w przyszłości.
Fitness to ogólne określenie różnych form rekreacji ruchowej. Są to różnorodne rodzaje zajęć posiadających określone cele i swoiste podstawy metodyczne. Realizowane są najczęściej w formie lekcji grupowych z wykorzystaniem odpowiednio dobranej muzyki oraz przyborów i przyrządów.
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech zajęć fitness jest ich pozasportowy charakter. Uczestnictwo w zajęciach grupowych nie wiąże się w żaden sposób z rywalizacja i walką o wyniki. Jedynym przeciwnikiem ćwiczącego jest jego własna słabość. Poza tym , żeby uczestniczyć w tych zajęciach nie trzeba posiadać praktycznie żadnych umiejętności specjalnych. Kolejna wartością zajęć fitness jest ich wszechstronność. Istnieje tu możliwość dopasowania ćwiczeń ( rodzaj, tempo, intensywność ) do indywidualnych potrzeb każdego uczestnika, nie zależnie od ...