Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat:
Piszemy opowiadanie: Jak Anielka szukała Karuska.
Czas realizacji tematu: 90 minut
Cele lekcji
Poziom wiadomości:
- uczeń zna strukturę opowiadania;
- rozumie pojęcia: narrator, akcja, świat przedstawiony, bohater utworu.
Poziom umiejętności:
- uczeń doskonali umiejętności pisarskie;
- buduje różnego rodzaju zdania;
- wyróżnia związki przyczynowo – skutkowe,
- wskazuje moment kulminacyjny akcji;
- czyni ją wartką;
- określa stany emocjonalne bohatera;
Środki i materiały dydaktyczne: schemat osi czasu; Słownik wyrazów bliskoznacznych, Słownik języka polskiego; duże arkusze papieru.
Metody: zajęć praktycznych (nauczanie przez działanie), przekład intersemioty -
czny, elementy pogadanki heurystycznej, elementy dramy (wejście w rolę).
Formy: praca w grupach, zbiorowa, indywidualna.
Zaangażowanie
Lekcję proponuje się rozpocząć od przypomnienia przygód pieska (Karuska) rozpaczliwie poszukującego właścicielki. Należy zwrócić uwagę na przywiązanie zwierzątka do dziewczynki, podkreślić jego niezwykły wysiłek w dążeniu do celu. Nauczyciel może zadać kilka pytań:
Jakie przeciwności musiał pokonać piesek, aby odszukać dziewczynkę?
Czy Anielka także wszczęła poszukiwania? Jeżeli tak, to jakie działania podjęła?
Badanie
Klasę dzielimy na grupy, które wypiszą przygody Anielki w kolejności chronologicznej. Uczniowie jednak nie będą zapisywać myśli w punktach planu, lecz wyróżnią hasłowo poszczególne momenty akcji. Nauczyciel zaznaczy, że w ten sposób powstanie szkielet opowiadania.
Prezentacja
Po kilkuminutowej pracy liderzy grup zaprezentują przygotowane schematy. Ostatecznie powstanie jeden szkielet, który może wyglądać następująco:
Jak Anielka szukała Karuska?
wyjazd – rozpytywanie o psa – rozwieszenie ogłoszeń – tropienie psa – fałszywe wieści – wznowienie poszukiwań – o d n a l e z i e n i e p s a – rozpacz
Badanie i przekształcanie
Kolejne zadanie to narysowanie osi czasu. Nauczyciel może ukierunkować pracę uczniów poprzez pytania:
Jak długo Anielka szukała Karuska?
Jakie odcinki czasowe można wyróżnić w poszukiwaniach?
Po czym poprosi, aby dzieci dopisały, do wyróżnionych uprzednio wydarzeń, daty, zaznaczając je na osi czasu.
Powyższe działania mają na celu przybliżenie uczniom zagadnienia czasu
w opowiadaniu. Natomiast schemat pomoże zrozumieć dzieciom nie tylko następstwo czasowe zdarzeń, ale także układ przyczynowo – skutkowy. Może on przybrać następujący kształt:
Prezentacja
Poszukiwanie Karuska
Czynności Anielki
Przekształcanie
W dalszej części uczniowie odpowiedzą na pytanie:
Czy wskazane momenty akcji można rozwinąć, wyodrębniając szczegółowe zdarzenia?
Następnie klasa zostanie podzielona na grupy. I tak:
grupa I - rozwinie trzy pierwsze elementy szkieletu - wyjazd, rozpytywanie o psa,
rozwieszenie ogłoszeń;
grupa II - tropienie śladów, fałszywe wieści;
grupa III - wznowienie poszukiwań, odnalezienie psa, rozpacz.
Zanim uczniowie przystąpią do pracy nauczyciel może zaproponować, aby wyobrazili sobie, że mają możliwość porozmawiać z Anielką i zapytać ją
o szczegóły zdarzenia.
Po czym każda z grup wybierze osobę, która wcieli się w rolę Anielki, pozostali będą zadawać ...