Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat:
Kiedy i czego życzymy?
Czas realizacji tematu: 45 minut
Cele lekcji:
Poziom wiadomości
- uczeń wie, jak redagować życzenia;
- wie, jakie stałe elementy treści ma ta forma wypowiedzi;
- zna części mowy, jakie w niej występują;
- wie, które wartości są najbardziej cenione przez ludzi.
Poziom umiejętności
- uczeń wymienia różne okazje, którym towarzyszą życzenia;
- wyróżnia główne elementy struktury tej formy wypowiedzi;
- potrafi dostosować treść życzeń do okoliczności i wieku adresata.
Środki i materiały dydaktyczne: teksty dialogu i opowiadania, Słownik języka polskiego.
Metody: nauczanie przez działanie, ćwiczeniowa.
Formy: praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Zaangażowanie
Lekcję można rozpocząć od pytania:
Co ma dla ludzi największą wartość?
Przewidywane odpowiedzi uczniów mogą być takie:
- zdrowie,
- pieniądze,
- miłość,
- bogactwo,
- przyjaźń,
- szczęście,
- dobroć.
Z kolei nauczyciel zapyta:
Co jest dla was najważniejsze? Jakie macie marzenia?
Uczniowie wymienią, na przykład:
* Najważniejsze są dla mnie :
- dobre oceny,
- kochający rodzice
- świadectwo z czerwonym paskiem,
- serdeczni przyjaciele,
- modne ubrania,
- czołowe miejsca w zawodach i konkursach,
- ukończenie szkoły z wynikiem bardzo dobrym.
* Moim marzeniem jest:
- podróż na Księżyc,
- fabryka słodyczy i zabawek,
- posiadanie własnego zwierzątka,
- wakacje w Afryce,
- lot balonem,
- wygodny samochód,
- piękny dom,
- życie pełne przygód.
Badanie i przekształcanie
Zebrany materiał zostanie zapisany na tablicy. Następnie nauczyciel poprosi, aby uczniowie wybrali pięć spośród podanych elementów i zapisali je w takim układzie, by najwyżej znalazły się te, które cenią najbardziej.
Prezentacja
Przykładowy schemat przygotowany przez uczniów może wyglądać następująco:
miłość
zdrowie
kochający rodzice
dobre oceny
pieniądze
Po tych ćwiczeniach nauczyciel przeczyta dialog.
A. – Dokąd idziesz?
B. – Idę na egzamin.
A. – Co będziesz zdawać?
B. – Mam powtórkę z historii.
A. – No to trzymaj się! Powodzenia! Głowa do góry!
Następnie uczniowie odpowiedzą na pytanie:
Czym się kończy rozmowa?
Dzieci powinny zauważyć, że dialog kończą życzenia. Ich adresatem jest osoba, która będzie zdawać egzamin.
Proponuje się, aby w dalszej części lekcji dzieci wymieniły także inne sytuacje, jakie są okazją do złożenia życzeń. W odpowiedzi uczniowie powinni uwzględnić: urodziny, imieniny, święta (Bożego Narodzenia, Wielkanocy), Nowy Rok, ślub, różne rocznice (na przykład jubileusz pracy zawodowej) itp.
Następnie nauczyciel przeczyta krótkie opowiadanie:
- Och! Dziś 14. – za tydzień urodziny cioci Cesi. Muszę jak najszybciej kupić jakiś prezent i wysłać go. Zaraz dopiszę to do listy zakupów. Nie mogę zapomnieć też
o urodzinowej pocztówce. Wiem, kupię cioci kartkę z niezapominajkami – ona bardzo lubi te kwiaty. Na odwrocie napiszę życzenia. Ciocia się ucieszy, że
o niej pamiętam. No to teraz biegnę do sklepu, a potem szybko na pocztę. – pomyślała Ania i czym prędzej ...