Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć z funkcjonowania osobistego i społecznego
Nauczanie indywidualne, uczennica klasy II SPP
Temat zajęć: Piękna nasza Polska cała – Górny Śląsk
Termin: 16 marzec 2011r.
Prowadząca: Anna Gosek
Czas trwania zajęć:4 godziny lekcyjne
Cele ogólne:
Poznanie regionu Polski - Górnego Śląska – (położenie regionu, ciekawe, znane i mniej znane miejsca, gwara śląska, pieśni i stroje ludowe, tradycyjne święta i potrawy).
Uwrażliwienie na piękno „Małej Ojczyzny”, wyrabianie poczucia przywiązania i szacunku wobec śląskich tradycji i folkloru.
Cele operacyjne:
Uczennica:
Potrafi na mapie Polski wskazać Górny Śląsk, odczytać z mapy nazwy największych miast, znanych miejsc
Na podstawie charakterystycznych fotografii krajobrazu przemysłowego potrafi prostymi słowami opisać jego cechy, oraz kojarzyć go ze Śląskiem
Potrafi przetłumaczyć tekst w gwarze śląskiej na polszczyznę
Potrafi zaśpiewać z nauczycielem znane śląskie piosenki
Potrafi wymienić tradycyjne święta i potrawy śląskie
Metody pracy: pogadanka, praca z mapą, oglądanie zdjęć, praca z tekstem, praca z Internetem
Forma pracy: indywidualna
Środki dydaktyczne: mapa Polski fizyczna i administracyjna, komputer z dostępem do Internetu (wyszukane fotografie krajobrazu Śląska, strojów ludowych, filmik ze śpiewem pieśni śląskich), teksty wiersza „Pan Hilary” i bajki „ O Czerwonym Kapturku” w gwarze śląskiej.
Przebieg zajęć:
1.Przywitanie, zachęcenie uczennicy do aktywnego udziału w lekcji.
2.Wprowadzenie do tematu. Pogadanka na temat Górnego Śląska oraz jego przemysłowej historii.
3.Wskazanie na mapie fizycznej Polski położenia Górnego Śląska, wyjaśnienie pojęcia Wyżyna Śląska, odszukanie pasm górskich, największych rzek.
4.Oglądanie fotografii z krajobrazem Górnego Śląska, rozmowa na temat jego cech.
5.Czytanie przez nauczyciela tekstu wiersza „Pan Hilary” w gwarze śląskiej, wspólne tłumaczenie poszczególnych słów.
6. Czytanie przez nauczyciela tekstu bajki „O Czerwonym Kapturku” również w gwarze śląskiej, wspólne tłumaczenie.
7.Oglądanie w Internecie filmików z wykonaniami popularnych śląskich pieśni ludowych, wspólne śpiewanie.
8.Rozmowa nt. śląskich, regionalnych świąt: Barbórka, Dzień Hutnika i tradycji z nimi związanymi, oraz znanych śląskich potraw.
9.Zapis notatki tematycznej.
10. Podsumowanie zajęć. Powtórzenie i utrwalenie, odpowiadanie uczennicy na pytania:
-gdzie na mapie Polski znajduje się Górny Śląsk?
-jakie miasto jest stolica Górnego Śląska?
-z czego słynie Śląsk?
-jakie potrawy śląskie są znane w całej Polsce?
11.Zakończenie zajęć.
Załączniki:
Karta pracy: tekst wiersza „Pan Hilary- po śląsku”
Karta pracy: tekst bajki „ O Czerwonym Kapturku po śląsku”
Fotografie śląskiego krajobrazu przemysłowego
Fotografie śląskich strojów ludowych.
Karta pracy nr1
Pan Hilary po śląsku
Loto, rycy upa Hile - Kule Kaj som moje bryle ! Sznupie w szranku, w jupce sznupie - Kaj te moje bryle gupie ! Prawy, lewy szczewik zbadoł - Jo za ...