Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONFLIKTY INTERPERSONALNE
TECHNIKI I SPOSOBY ICH ROZWIĄZYWANIA
Konflikty są nieodłącznym elementem życia społecznego. Nie ma człowieka, któremu udałoby się przejść przez życie nie wywołując sytuacji konfliktowej lub nie będącego świadkiem jakiegoś konfliktu. Różnorodność w pragnieniach i poglądach ludzi prowadzi w konsekwencji do konfliktu.
Wyraz konflikt z języka łacińskiego oznacza zderzenie, niezgodność, sprzeczność interesów lub poglądów. Najwięcej konfliktów międzyludzkich powstaje na skutek niewłaściwej komunikacji.
Jako przyczyny konfliktów najczęściej wskazuje się sprzeczne lub trudne do pogodzenia pragnienia, potrzeby, cele czy wartości. Według klasyka teorii konfliktu -Mortona Teutscha , konflikt to sytuacja, gdy dwie lub więcej strony, wzajemnie od siebie zależne (np. rodzic/dziecko, nauczyciel/ uczeń, mąż/żona, kolega/koleżanka, pracodawca / podwładny) spostrzegają niemożliwe do pogodzenia różnice lub niemożność zrealizowania własnych dążeń i pragnień i podejmują działania, aby tę sytuację zmienić.
Często traktujemy konflikt jako coś złego, czego należy unikać. Natomiast należy pamiętać o jego pozytywnych stronach. Należą do nich:
- wzrost motywacji: konflikty między pracownikami czy uczniami mogą przyczynić się do zwiększenia wydajności i zaangażowania w pracę czy naukę
-innowacyjność- konflikt może działać stymulująco, skłaniając nas do szukania nowych rozwiązań
-sygnał dysfunkcjonalności: konflikt może stanowić sygnał ostrzegawczy o niewłaściwym funkcjonowaniu pewnych obszarów np. o niewłaściwym przepływie informacji w grupie
-przyrost wiedzy: konflikt przyczynia się do pogłębienia wiedzy na swój temat i partnera konfliktu
-wzrost zaufania: pozytywne rozwiązanie konfliktu może przyczynić się do zwiększenia zaufania pomiędzy jego uczestnikami i poczucia zrozumienia.
-poczucie sprawiedliwości: rozwiązanie konfliktu może zaspokoić pragnienia jednostki
Natomiast negatywne skutki konfliktu to: kłótnie, złość, pogarszające się stosunki między ludzkie, stres, agresja słowna, fizyczna czy złe samopoczucie.
Istnieje kilka strategii radzenia sobie z sytuacją konfliktową. Do najczęściej wymienialnych należą:
*UNIKANIE – unikanie mówienia o konflikcie i próbach jego rozwiązania. W tym przypadku nikt nie osiągnie swoich celów
*DOSTOSOWANIE- rezygnujemy ze swoim potrzeb, staramy się łagodzić sytuację. Druga strona realizuje swoje cele.
* RYWALIZACJA-dążymy do osiągnięcia wszystkich celów i potrzeb własnych kosztem porażki drugiej strony
* KOMPROMIS – strony osiągają część swoich potrzeb, z części zaś rezygnują.
*WSPÓŁPRACA- obie strony osiągają najważniejsze dla siebie cele i potrzeby. Strony wypracowują wspólne porozumienie.
Amerykański mediator Christopher W.Moor wyróżnił pięć typów konfliktów:
*konflikt danych – pojawia się, kiedy strony maja różne informacje lub odmiennie je interpretują.
Strony oskarżają się o zatajenie danych, celowe wprowadzanie w błąd.
* konflikt relacji - związany jest z silnymi, trudnymi emocjami przeżywanymi w relacji z inną osobą Przyczyną może być stereotyp czy zła komunikacja.
* konflikt wartości –wynika z odmiennych systemów wartości, różnych światopoglądów, ale także różnicy zasad i wartości ...