Dodaj publikację
Autor
Ewa Pęk
Data publikacji
2011-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
60

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Plan dydaktyczno - wychowawczy z  wychowania do życia w rodzinie.
 Pobierz (doc, 61,5 KB)

Podgląd treści


PLAN DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
Z „WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE”
DLA TECHNIKUM

Klasa I numer programu: DKW-4015-22/01

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Pogłębianie wiedzy związanej z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka i prokreacją; umiejętność podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących wyboru drogi życiowej, małżeństwa i rodziny.
II. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów związanych z okresem dojrzewania, dorastania i wyborem drogi życiowej; umiejętność świadomego kreowania własnej osobowości.
III. Uzyskanie przez uczniów lepszego rozumienia siebie i najbliższego otoczenia; umiejętność poszukiwania i udzielania odpowiedzi na pytania: Kim jest człowiek? Jakie są jego cele i zadania życiowe? Jaki jest sens życia?
IV. Przyjęcie pozytywnej postawy wobec życia ludzkiego, osób niepełnosprawnych i chorych; przygotowanie, na podstawie wiedzy i wykształconych umiejętności, do poszanowania godności życia ludzkiego i dojrzałego funkcjonowania w rodzinie.
V. Znajomość podstawowych zasad postępowania w sferze ludzkiej płciowości i płodności; kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i prorodzinnych.

|Lp |Podstawa programowa |Ilość godzin |Temat (cel ogólny) |Cele nauczania (szczegółowe) |Treści nauczania |Strategie |Uwagi |
| | | | | | | | |
|1. |1 |2 |Kim jestem? Cel i sens życia. |Uczniowie powinni: |1. Człowiek istotą |Autorefleksja, praca w| |
| | | | |1. Poznać istotę człowieka jako osoby. |wielowymiarową (biologiczną, |grupach, dyskusja | |
| | | | |2. Uświadomić sobie godność człowieka i jego wolność. |psychiczną, społeczną, duchową)| | |
| | | | |3. Stawiać sobie cele rozwoju – afirmację wartości wyższych |2. Człowiek – osoba poszukująca| | |
| | | | |i urzeczywistnianie ich w swoim życiu. |sensu życia i | | |
| | | | | |urzeczywistniająca wartości | | |
| | | | | |wyższe. | | |
|2. |4, 5 |2 |Rozwój psychoseksualny człowieka w |Uczniowie powinni: |1. Fazy rozwoju człowieka, |Wykład ilustrowany |Zajęcia z |
| | |(ch, dz) |kolejnych fazach życia. |1. Poznać fazy rozwoju psychoseksualnego człowieka ze |dojrzewanie psychoseksualne |planszami, przeźroczami|podziałem na grupy|
| | | | |szczególnym uwzględnieniem okresu adolescencji. |dziewcząt i chłopców |lub filmem |chłopców i |
| | | | |2. Uświadomić sobie zmiany zachodzące w organizmie w okresie | | |dziewcząt |
| | | | |dorastania | | | |
| | | | |3. Rozumieć konieczność dbania o higienę ciała | | | |
|3. |6, 9 |2 |Kobiecość i męskość. |Uczniowie powinni: |Fizyczne i psychologiczne |Rozmowa kierowana, |Zajęcia z |
| | |(ch, dz) | |1. Uświadomić sobie potrzebę kształtowania tożsamości |aspekty różnic między kobietą a|praca samodzielna - |podziałem na grupy|
| | | | |płciowej. |mężczyzną, kształtowanie się |ćwiczenia |chłopców i |
| | | | |2. Poznawać istotę kobiecości i męskości |ról płciowych, | |dziewcząt |
| | | | |3. Rozumieć złożoność natury człowieka i wyrażać postawę | | | |
| | | | |szacunku dla osób odmiennej płci | | | |
|4. |6, 7, 8, 9 |2 |Seksualność człowieka. |Uczniowie powinni: |1. Człowiek istota płciowa. |Dyskusja, praca w |Zajęcia z |
| | |(ch, dz) | |1. Uświadomić sobie wartość osobową seksualności człowieka |2. Cele płciowości, |grupach, |podziałem na grupy|
| | | | |2. Znać przejawy ludzkiej seksualności. |nieprawidłowości życia | |chłopców i |
| | | | |3. Rozróżniać zachowania dewiacyjne |psychoseksualnego ...