Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Tok lekcji
I. Cześć wstępna
1) Sprawdzenie pracy domowej.
2) Przypomnienie wiadomości o dobieraniu współczynników stechiometrycznych w równaniach reakcji chemicznych.
3) Uświadomienie celów lekcji.
II. Część właściwa
1) Podanie tematu lekcji.
2) Wyjaśnienie pojęć: reakcja syntezy, reakcja analizy, reakcja wymiany pojedynczej i reakcja wymiany podwójnej.
3) Przedstawienie w postaci schematu wyżej wymienione reakcje chemiczne.
4) Przykłady równań chemicznych:
• Reakcja tlenku siarki (IV) z wodą jako reakcja syntezy(łączenia)
SO2 + H2O → H2SO3 kwas siarkowy (IV)
• Rozkład termiczny węglanu wapnia jako reakcja rozkładu
CaCO3 → CaO + CO2
• Reakcja cynku z kwasem solnym jako reakcja wymiany pojedynczej
Zn + 2 HCl → ZnCl2 + H2
• Wytrącanie wodorotlenku miedzi (II) jako reakcja wymiany podwójnej
CuSO4 + 2NaOH → Cu(OH)2↓ + Na2SO4
5) Zastosowanie definicji i w/w przykładów w rozwiązywaniu zadań.
6) Zadanie 1
Podano klika równań reakcji. Określ ich typ, wskaż substraty, produkty i reagenty oraz podaj zapis słowny tych reakcji.
a) 2Ca + O2 → 2CaO
b) H2SO4 + 2KOH → K2SO4 + 2H2O
c) 2Pb(NO3)2 → 2PbO + 4NO2 + O2
d) Mg + 2HCl → MgCl2 + H2
7) Rozwiązywanie zadań z „Zbiór zadań z chemii dla szkół średnich” Krzysztof Pazdro.
Załącznik Nr 1
III. Część końcowa
1) Podsumowanie lekcji i ocena aktywności uczniów.
2) Zadanie pracy domowej.
Konspekt lekcji chemii
Prowadzący: mgr inż. Ewelina Kruszewska
Kl. I SLO
Data 10.12.2010r.
Temat : Typy reakcji chemicznych .
Cele operacyjne:
Uczeń zna;
➢ pojęcia: reakcji chemicznej, reakcji: syntezy, analizy, wymiany pojedynczej i podwójnej ;
➢ typy reakcji chemicznych;
➢ schemat podziału reakcji chemicznych;
➢ zasady rozwiązywania zadań gdzie trzeba wskazać typ reakcji i dobrać współczynniki stechiometryczne;
Uczeń potrafi:
➢ podać przykłady reakcji chemicznych danego typu;
➢ poprawnie modelować przebieg reakcji chemicznej;
➢ dobierać współczynniki stechiometryczne i podawać zapis słowny reakcji chemicznej;
➢ rozwiązywać zadania różnego typu związane z reakcjami(przemianami)chemicznymi;
Metody nauczania:
➢ problemowa
➢ pogadanka
➢ ćwiczenia
Formy pracy:
➢ zbiorowa
➢ indywidualna
Treści nauczania: Typy reakcji chemicznych - charakterystyka. Wykorzystanie wiedzy teoretycznej do nabycia umiejętności poprawnego pisania reakcji chemicznych przez uczniów.