Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Polana: 18.11.2010 r.
KONSPEKT LEKCJI Z INFORMATYKI
Publiczne Salezjańskie Gimnazjum w Polanie
Klasa I gimnazjum
Ilość jednostek lekcyjnych: 1
Prowadzący lekcję: mgr Bernadetta Szkarłat
Temat lekcji: „Efektywne wyszukiwanie informacji w sieci”
Cele lekcji:
kształtowanie umiejętności skutecznego i sprawnego wyszukiwania informacji w Internecie,
posługiwanie się dostępnymi narzędziami do wyszukiwania informacji w Internecie.
Cele dotyczące kształcenia kultury myślenia:
kształcenie i pobudzanie aktywności umysłowej,
rozwijanie zdolności poznawczych,
kształcenie języka informatycznego,
wyrabianie spostrzegawczości i umiejętności obserwacji,
przyzwyczajenie do potrzeby działania i dociekania.
Cele dotyczące kształtowania postaw etycznych:
wyrabianie samokrytycyzmu i samokontroli (weryfikacja wyników),
przyzwyczajanie do rzetelnej, systematycznej i efektywnej pracy,
wyrabianie odpowiedzialności za jakość i wynik pracy,
rozwijanie samodzielności i wielostronnej aktywności,
wyrabianie poszanowania mienia szkolnego i własnego.
Metody prowadzenia lekcji:
metoda praktyczna – ćwiczeniowa,
metoda asymilacji wiedzy – pogadanka, wykład,
metoda podająca – pokaz.
Formy pracy:
praca z całą klasą,
praca indywidualna przy stanowisku komputerowym.
Zastosowane środki dydaktyczne:
komputer z oprogramowaniem i dostępem do sieci Internet,
projektor,
prezentacja multimedialna,
karta pracy.
1
TOK LEKCJI
ETAP
CZYNNOŚCI PROWADZĄCEGO
Przywitanie uczniów.
Sprawdzenie obecności.
Podanie tematu lekcji: tematem dzisiejszej
lekcji jest Efektywne wyszukiwanie
informacji w sieci.
Zapoznanie uczniów z celem lekcji:
celem lekcji jest zapoznanie się z
dostępnymi w sieci Internet narzędziami do
wyszukiwania informacji oraz
kształtowanie umiejętności skutecznego i
sprawnego wyszukiwania informacji w
Internecie.
Nauczyciel wyświetla prezentacje
multimedialną nt „Efektywne
wyszukiwanie informacji w Internecie” i
omawia kolejno punkty:
Wyszukiwanie informacji na
stronach WWW
Narzędzia wyszukiwania
informacji w Internecie
Formułowanie zapytań do
wyszukiwarek
Wyszukiwanie według słów
kluczowych
Przeszukiwanie otrzymanych
wyników
Wyszukiwanie frazy
Wyszukiwanie rozmyte
Konieczność występowania wyrazu
lub nie
Zaawansowane szukanie
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i
poleca wykonać znajdujące się na nich
zadania.
Podsumowanie.
Kontrola i utrwalenie wiadomości i
umiejętności: sformułowanie pytań
dotyczących celów lekcji:
1. Wymień trzy adresy wyszukiwarek
internetowych
2. Podaj przykłady operatorów
wykorzystywanych przy
wyszukiwaniu informacji.
Pożegnanie.
1.
2.
3.
4.
PRZEWIDYWANE CZYNNOŚCI
UCZNIA
Przywitanie nauczyciela.
Zgłoszenie obecności.
Uczniowie słuchają.
Uczniowie udzielają odpowiedzi na
zadane przez nauczyciela w trakcie
prezentacji pytania.
Uczniowie wykonują zadania.
Pożegnanie.
UWAGI
DOTYCZĄCE
LEKCJI
Uczniowie nie
powinni mieć
problemu z
przyswojeniem
wiedzy podczas
tej lekcji, gdyż
spotykają się z
prezentowany
mi narzędziami
na co dzień.
2
Karta pracy ucznia
Imię i nazwisko: .................................................................
Temat: Efektywne
wyszukiwanie informacji
Klasa: Nr w dzienniku:.....................
w sieci Internet
L.p.
Opis ćwiczenia
1. Wpisz adres wyszukiwarki AltaVista
http://www.altavista.com/ do przeglądarki
WWW.
a) Zadaj pytanie wyszukiwarce wpisując dwa
słowa: Ten obcy, zanotuj ilość otrzymanych
adresów i przyjrzyj się wyświetlonym
wynikom.
Ponownie zadaj ...