Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ OTWARTYCH W RAMACH ŚWIETLICY SZKOLNEJ POD HASŁEM: „KULTYWOWANIE TRADYCJI LUDOWYCH”
TEMAT: „ WIECZOREK ANDRZEJKOWY”
Czas trwania : 120 min
Poziom kształcenia: pierwszy i drugi
Blok tematyczny : humanistyczny
Miejsce realizacji: sala gimnastyczna
Cel ogólny: przypomnienie i zapoznanie uczniów z tradycjami, obrzędami i wróżbami ludowymi towarzyszącymi wigilii św. Andrzeja - 29.11
CELE OPERACYJNE:
Uczeń umie przytoczyć tło historyczne tradycji andrzejkowych
Potrafi wyjaśnić pojęcia: tradycja, wróżba
Umie wymienić , opisać, samodzielnie przygotować i wykonać kilka wróżb andrzejkowych
Umie podejmować działania zgodne z przydzielonymi rolami
Potrafi identyfikować się z zespołem
Potrafi komunikować się w zespole
Wie w jaki sposób można miło i wartościowo spędzać wolny czas
METODY PRACY: aktywizująca (złożona – słowno – ćwiczeniowa, „spacer wyobraźni”, gry, zabawy, konkursy, pląsy)
SŁOWA KLUCZOWE: tradycja, wróżba, integracja, zabawa
FORMA PRACY: zbiorowa, twórcza
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Rekwizyty do wróżb: wosk, klucze, miski z wodą, kubki, obrączka, pierścionek, moneta, serca z imionami, kartoniki z nazwami zawodów, itp.
Rekwizyty do konkursów: krzesła, balony, gazety, jabłka, itp.
Sceneria – wystrój Sali dostosowany do okazji
Komputer
PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW:
Założone cele zajęć możliwe będą do osiągnięcia dzięki:
Przygotowaniu odpowiedniego scenariusza do przedstawienia
Samodzielnej i grupowej pracy uczniów pod okiem nauczyciela
Wypracowaniu i przygotowaniu materiałów (wróżby, zabawy – rekwizyty)
Wybraniu miejsca zabawy
Przygotowaniu oprawy plastycznej w postaci wielkich scenografii i wystroju Sali
Akompaniamentowi muzyki stwarzającej odpowiednią atmosferę
Wcieleniu się nauczycieli w postać wróżki i wróżbitów oraz dzieci z klas starszych w „małe wróżki”
Przygotowaniu różnorodnych strojów
Połączeniu wszystkich w/w form
Ścisłej współpracy nauczycieli
POMYSŁ NA DZIAŁANIA SPOŁECZNE: prezentacja wizualna (wcześniej opracowana gazetka informacyjna, zaproszenie gości np.: dzieci z domu dziecka lub pogotowia opiekuńczego, współpraca z rodzicami (wspólna zabawa, filmowanie zajęć)
PRZEBIEG ZAJĘĆ – SCENARIUSZ SZCZEGÓŁOWY
Postacie biorące udział w zabawie: duża wróżka, „małe wrózki” , wróżbici
Wystrój Sali gimnastycznej:
W pomieszczeniu panuje tajemnicza atmosfera. W tle widać ogromny zamek z którego okien wylatują nietoperze. Dekorują one całą salę. Z okien zamku wyskakują również przerażone koty a niektóre kąciki Sali przypominają jaskinię. W jaskiniach znajdują się papierowe węże, niektóre z jaskiń to miejsca wróżbitów i dobrych wróżek. Tam też znajdują się wcześniej przygotowane kąciki wróżb za które są odpowiedzialne „małe wróżki” ( uczennice klas starszych)
Dzieci zgromadzone w Sali gimnastycznej wita tajemnicza muzyka w akompaniamencie której pojawia się „duża wróżka”(wychowawczyni świetlicy)
Osoba, która wciela się w tajemniczą postać musi być przebrana w strój dobrej wróżki. Ma też ze sobą odpowiednie rekwizyty typu: czarodziejska pałeczka z brokatem, czarodziejski wachlarz. Wróżka prosi dzieci do okręgu, sama do niego wchodzi i każe ...