Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program Zajęć Artystycznych „SPOTKANIA ZE SZTUKĄ” dla klas I - III gimnazjum / program własny/
I. Ogólna charakterystyka programu i sposoby realizacji
Podstawa programowa zakłada realizację obowiązkowych zajęć artystycznych w gimnazjum. Program zajęć artystycznych „Spotkania ze sztuką” w gimnazjum jest na- pisany zgodnie z celami i treściami kształcenia określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r., nr 4, poz. 17, zał. 4).
Niniejszy program jest propozycją tematycznych zajęć artystycznych z zakresu
podstawowych technik plastycznych.
Program przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum. Realizowany jest na zajęciach artystycznych w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Koncepcja programu zakłada ścisłą integrację wiedzy plastycznej z umiejętnościami plastycznymi – należą do nich indywidualna ekspresja twórcza, twórcze działania grupowe, a także analiza i ocena dzieła sztuki, pracy własnej lub kolegów.
Zajęcia te pozwalają uczniowi zdobyć wiedzę z zakresu podstawowych pojęć plastycznych i środków warsztatu plastycznego, a następnie zostają stworzone warunki do wykorzystania tej wiedzy w praktyce.
Zajęcia teoretyczne poparte są ćwiczeniami praktycznymi, pozwalającymi na zrozumienie procesów zachodzących w sztuce omawianych epok i kierunków.
Szeroka oferta technik plastycznych daje uczniowi możliwość wyboru i inspiruje do szukania własnych sposobów wypowiedzi plastycznej.
Struktura programu ma charakter otwarty, pozwala uczestnikom na włączenie się do realizacji zadań w dowolnym momencie – wynika to z charakteru zajęć artystycznych prowadzonych w warunkach oddziału szpitalnego, gdy grupa uczniów ulega ciągłej rotacji.
Program zakłada możliwość i konieczność podsumowania osiągnięć uczniów w postaci wystaw na terenie szpitala, zamieszczenia prac i opisu działań na stronie internetowej szkoły, uczestniczenie w konkursach plastycznych.
II. Cele edukacyjne kształcenia i wychowania
Cele edukacyjne zostały sformułowane zgodnie z podstawą plastyki w gimnazjum.
Cele edukacyjne kształcenia :
a) odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki;
b) tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę;
c) analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki.
Cele edukacyjne wychowania:
a) rozwijanie świadomości roli sztuki w życiu człowieka;
b) rozwijanie twórczego myślenia i kreatywności;
c) rozwijanie umiejętności rozumienia siebie i drugiego człowieka;
d) rozwijanie umiejętności komunikowania swoich potrzeb, trudności, emocji poprzez twórcze działanie;
e) kształtowanie świadomości dziedzictwa tradycji i kultury narodowej oraz dziedzictwa kręgu kultury śródziemnomorskiej;
f) dostrzeganie miejsca nowoczesnych mediów jako źródła informacji, forum prezentacji, nowych możliwości kreacyjnych;
g) podnoszenie wiary w swoje możliwości poprzez uczestnictwo w konkursach i prezentacjach.
III. Treści nauczania
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki
Uczeń:
a) ma świadomość różnorodności sztuki
b) uczestniczy w percepcji dzieł ...