Dodaj publikację
Autor
Anna Kaczorowska
Data publikacji
2011-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
473

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja programu zajęć artystycznych lub koła plastycznego dla gimnazjalistów uwzględniająca potrzeby i zainteresowania nastolatków. Otwarta forma zajęć, której elementem jest wspólne tworzenie "książek artystycznych", stanowi atrakcyjną formę spotkań ze sztuką dla gimnazjalistów.
 Pobierz (doc, 96,0 KB)

Podgląd treści


Program Zajęć Artystycznych „SPOTKANIA ZE SZTUKĄ” dla klas I - III gimnazjum / program własny/

I. Ogólna charakterystyka programu i sposoby realizacji

Podstawa programowa zakłada realizację obowiązkowych zajęć artystycznych w gimnazjum. Program zajęć artystycznych „Spotkania ze sztuką” w gimnazjum jest na- pisany zgodnie z celami i treściami kształcenia określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r., nr 4, poz. 17, zał. 4).
Niniejszy program jest propozycją tematycznych zajęć artystycznych z zakresu
podstawowych technik plastycznych.
Program przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum. Realizowany jest na zajęciach artystycznych w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Koncepcja programu zakłada ścisłą integrację wiedzy plastycznej z umiejętnościami plastycznymi – należą do nich indywidualna ekspresja twórcza, twórcze działania grupowe, a także analiza i ocena dzieła sztuki, pracy własnej lub kolegów.
Zajęcia te pozwalają uczniowi zdobyć wiedzę z zakresu podstawowych pojęć plastycznych i środków warsztatu plastycznego, a następnie zostają stworzone warunki do wykorzystania tej wiedzy w praktyce.
Zajęcia teoretyczne poparte są ćwiczeniami praktycznymi, pozwalającymi na zrozumienie procesów zachodzących w sztuce omawianych epok i kierunków.
Szeroka oferta technik plastycznych daje uczniowi możliwość wyboru i inspiruje do szukania własnych sposobów wypowiedzi plastycznej.
Struktura programu ma charakter otwarty, pozwala uczestnikom na włączenie się do realizacji zadań w dowolnym momencie – wynika to z charakteru zajęć artystycznych prowadzonych w warunkach oddziału szpitalnego, gdy grupa uczniów ulega ciągłej rotacji.
Program zakłada możliwość i konieczność podsumowania osiągnięć uczniów w postaci wystaw na terenie szpitala, zamieszczenia prac i opisu działań na stronie internetowej szkoły, uczestniczenie w konkursach plastycznych.

II. Cele edukacyjne kształcenia i wychowania

Cele edukacyjne zostały sformułowane zgodnie z podstawą plastyki w gimnazjum.

Cele edukacyjne kształcenia :

a) odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki;
b) tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę;
c) analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki.

Cele edukacyjne wychowania:

a) rozwijanie świadomości roli sztuki w życiu człowieka;
b) rozwijanie twórczego myślenia i kreatywności;
c) rozwijanie umiejętności rozumienia siebie i drugiego człowieka;
d) rozwijanie umiejętności komunikowania swoich potrzeb, trudności, emocji poprzez twórcze działanie;
e) kształtowanie świadomości dziedzictwa tradycji i kultury narodowej oraz dziedzictwa kręgu kultury śródziemnomorskiej;
f) dostrzeganie miejsca nowoczesnych mediów jako źródła informacji, forum prezentacji, nowych możliwości kreacyjnych;
g) podnoszenie wiary w swoje możliwości poprzez uczestnictwo w konkursach i prezentacjach.

III. Treści nauczania

Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki

Uczeń:

a) ma świadomość różnorodności sztuki
b) uczestniczy w percepcji dzieł ...