Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Załącznik nr…
do Sprawozdania z realizacji
planu rozwoju zawodowego
KONSPEKT LEKCJI CHEMII W KLASIE III GIMNAZJUM
Temat: Budowa, właściwości oraz zastosowanie wybranych alkoholi.
Imię i nazwisko prowadzącego: mgr Magdalena Mroczka
Data: 28.10.2010 r.
Czas realizacji tematu lekcji: 45 min.
Cele nauczania (uczeń):
zapisuje wzór sumaryczny i strukturalny metanolu i etanolu,
wymienia właściwości metanolu i etanolu,
podaje zastosowania metanolu i etanolu,
umie omówić wpływ etanolu na białko,
uświadamia sobie jaki wpływ ma alkohol etylowy na organizm człowieka.
Metody: pogadanka, dyskusja, elementy metody problemowej, eksperyment laboratoryjny, obserwacja.
Formy pracy: laboratoryjna, indywidualna.
Środki dydaktyczne: sprzęt laboratoryjny, białko jaja kurzego, podręcznik.
Przebieg lekcji:
Część wprowadzająca:
sprawy organizacyjne
nawiązanie do tematu lekcji: nauczyciel zadaje pytania: Jakie węglowodory poznaliśmy na ostatnich lekcjach? Jak zbudowane są węglowodory? Jak tworzymy nazwy węglowodorów?
nagrodzenie dobrych odpowiedzi „+”
Część właściwa:
Przedstawienie uczniom tematu i celu lekcji.
Nauczyciel wprowadza pojęcie alkoholu, omawia różnice w budowie między węglowodorami, a ich pochodnymi na podstawie wzoru alkoholu metylowego (zapisanego na tablicy).
Nauczyciel poleca uczniom utworzenie tabeli, nazwy kolumn: nazwa, wzór sumaryczny, wzór półstrukturalny, wzór strukturalny.
Uczeń – ochotnik uzupełnia pierwszy wers tabeli (narysowanej na tablicy) danymi dotyczącymi alkoholu, który posiada w swej cząsteczce jeden atom węgla.
Wybrani uczniowie podchodzą do tablicy uzupełniając szereg homologiczny alkoholi.
Wybrany uczeń konstruuje wzór ogólny alkoholi i zapisuje go na tablicy.
Nauczyciel prezentuje uczniom w zlewkach metanol (z zachowaniem szczególnej ostrożności) i etanol poleca określenie właściwości i zapisanie wniosków do zeszytu, po czym sprawdza poprawność notatki.
Wybrany uczeń przy pomocy podręcznika omawia zastosowanie metanolu i etanolu.
Nauczyciel prosi, chętnego ucznia o przypomnienie z lekcji biologii, co to jest fermentacja i zapisanie reakcji na tablicy.
Nauczyciel przeprowadza doświadczenie: Na szkiełko zegarkowe z niewielką ilością białka dodaj kroplę etanolu
Uczniowie formułują wniosek, że białko ścina się pod wpływem etanolu.
Nauczyciel zadaje pytania: Jaki wpływ na organizm człowieka ma etanol, skoro białko jest podstawowym budulcem organizmów żywych? Jakie mogą być skutki nadużywania alkoholu?
Uczniowie po kilku minutach zastanowienia przedstawiają swoje opinie i zapisują swoje wnioski w zeszycie.
Część podsumowująca:
nauczyciel prosi jeszcze raz o przypomnienie wzoru metanolu, etanolu i ich najważniejszych właściwości
omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów
podaje zadanie domowe.
................................................... …………………………………………………....
Podpis nauczyciela Podpis nauczyciela stażysty prowadzącego lekcję