Dodaj publikację
Autor
Magdalena Mroczka
Data publikacji
2011-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
80

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Tłuszcze - podział i właściwości. Konspekt lekcji dla klasy III gimnazjum.
 Pobierz (docx, 17,7 KB)

Podgląd treści

Załącznik nr…

do Sprawozdania z realizacji

planu rozwoju zawodowego

KONSPEKT LEKCJI CHEMII W KLASIE III GIMNAZJUM

Temat: Tłuszcze – podział i właściwości.

Imię i nazwisko prowadzącego: mgr Magdalena Mroczka

Data: 25.11.2010 r.

Czas realizacji tematu lekcji: 45 min.

Cele nauczania (uczeń):

potrafi podzielić tłuszcze ze względu na stan skupienia podając przykłady

potrafi podzielić tłuszcze ze względu na pochodzenie podając przykłady

potrafi opisać właściwości fizyczne tłuszczów

potrafi wykazać różnicę w budowie cząsteczek tłuszczów stałych i ciekłych

potrafi wyjaśnić, dlaczego tłuszcze nie rozpuszczają się w wodzie i w alkoholu, a rozpuszczają się w benzynie

potrafi podać produkty reakcji tłuszczów z zasadami

rozwija aktywność i ciekawość poznawczą

kształtuje badawczą postawę w stosunku do rzeczywistości

Metody: doświadczenie, pogadanka, praca z podręcznikiem.

Formy pracy: praca w grupie, indywidualna.

Środki dydaktyczne: tłuszcze (masło, margaryna, olej roślinny, oliwa z oliwek, tran, smalec), sprzęt laboratoryjny, podręcznik.

Przebieg lekcji:

Część wprowadzająca:

sprawy organizacyjne

nawiązanie do tematu lekcji: wybrany uczeń przypomina na ocenę budowę i właściwości glicerolu, wyższych kwasów tłuszczowych

Część właściwa:

Przedstawienie uczniom tematu i celu lekcji.

Wyjaśnienie zasady pracy na lekcji - podział uczniów na zespoły, objaśnienie sposobu wykonywania zadań

Rozdanie instrukcji do ćwiczeń (ZAŁĄCZNIK NR 1)

Nauczyciel kontroluje poprawność wykonywania ćwiczeń, zwracając uwagę na przestrzeganie przepisów BHP.

Po każdym wykonanym zadaniu wybrany uczeń z grupy zapisuje notatkę w formie schematu (zadania 1- 3) lub rysunku (zadanie 4) na tablicy.

Nauczyciel objaśnia reakcję tłuszczów z zasadami, zapisuje przebieg reakcji na tablicy.

Wybrany uczeń w oparciu o tekst z podręcznika wyjaśnia proces utwardzania tłuszczów.

Część podsumowująca:

wybrani uczniowie przypominają podział tłuszczów, właściwości fizyczne i chemiczne - poprawne odpowiedzi są nagradzane „+”

zadanie pracy domowej: Ser żółty "Gouda" zawiera 45% tłuszczu (% masowy). Ile gramów tłuszczu dostarczysz organizmowi, jeżeli zjesz 4 plastry sera o masie 220g.

ZAŁĄCZNIK NR 1

Zadania:

1. Na swoim stoliku masz różne rodzaje tłuszczów. Pogrupuj je ze względu na stan skupienia.

2. Podane rodzaje tłuszczów podziel ze względu na pochodzenie.

3. Opisz właściwości fizyczne tłuszczów.

4. Wykonaj doświadczenie: badanie rozpuszczalności tłuszczów w rozpuszczalnikach organicznych i nieorganicznych. Do probówki z olejem roślinnym dodaj:

a) wodę

b) alkohol

c) benzynę

Zapisz wnioski.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

................................................... …………………………………………………....

Podpis nauczyciela Podpis nauczyciela stażysty prowadzącego lekcję