Dodaj publikację
Autor
Dorota Łabul
Data publikacji
2011-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
43

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Szybkie tempo zmian zachodzących w środowisku człowieka odbija się na nim w sposób niekorzystny. Wynikiem tego są między innymi nerwice, zaburzenia układu krążenia oraz zaburzenia w zakresie narządów ruchu. U dzieci i młodzieży występują przede wszystkim wady postawy i stóp. Środowisko szkolne ma ogromny wpływ na rozwój zdrowia dzieci i młodzieży. Nieocenione w tym kontekście są działania w zakresie PROFILAKTYKI WAD POSTAWY.
 Pobierz (doc, 35,0 KB)

Podgląd treści


Wdrażanie działań w zakresie
„ Profilaktyki wad postawy”

Nieustanne i szybkie tempo zmian zachodzących w środowisku otaczającym człowieka odbija się na nim w sposób niekorzystny. Wynikiem tego są między innymi następujące schorzenia : nerwice, zaburzenia układu krążenia, w zakresie narządów ruchu częste dolegliwości zwłaszcza u dorosłych.

U dzieci i młodzieży zaś występują wady postawy i stóp. Środowiskiem ucznia jest szkoła. Uczniowie spędzają w niej wiele godzin dziennie, stąd środowisko szkolne, jako całość ma ogromny wpływ na rozwój zdrowia dzieci i młodzieży.

Na podstawie badań lekarskich w klasach pierwszych u 50% uczniów stwierdzono większe lub mniejsze wady i nieprawidłowości w postawie ciała. Nieodzownym stąd stało się wprowadzenie działań w zakresie ’’Profilaktyki wad postawy” uwzględniającego stałą troskę o zdrowie i prawidłową postawę ciała dzieci. W tym celu postanowiłam pogłębić wiedzę na ten temat. Ukończyłam kurs z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej i studia podyplomowe w zakresie „ Nowoczesne techniki promocji zdrowia i korekcji wad postawy”. Wiedza, którą zdobyłam umożliwiła mi przystąpienie do działań w tym zakresie w szkole.

Cele działań to:

✓ popularyzacja profilaktyki wad postawy wśród młodzieży, nauczycieli i opiekunów,

✓ propagowanie zdrowego stylu życia,

✓ zrozumienie przez uczniów powodów i sensu starań o ciało, o sprawność, o zdrowie,

✓ kształtowanie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała,

✓ kształtowanie nawyku codziennego wykonywania ćwiczeń dla prawidłowego rozwoju sprawności fizycznej,

✓ podniesienie ogólnej sprawności i kondycji dzieci z wadami postawy.

We wrześniu każdego roku szkolnego badałam dzieci z klas pierwszych pod kątem wad postawy. Dzieci kierowane były na gimnastykę korekcyjną, a w przypadku poważnych wad do lekarzy specjalistów. Gimnastykę korekcyjną prowadziłam na sali gimnastycznej w wymiarze 1-2 godz. tygodniowo. Celem zajęć było : wzmocnienie określonych partii mięśniowych, rozciąganie przykurczonych mięśni, nauka przyjmowania prawidłowej postawy, wyrabianie wytrwałości posturalnej tj. zdolności do długotrwałego utrzymywania skorygowanej postawy i nauczenie dzieci jak mają ćwiczyć w domu.

Na zajęciach stosowałam różne metody pracy: zabawową, naśladowczą, ścisłą, oraz bardzo lubianą przez dzieci metodę obwodu stacyjnego.

Każde dziecko zaczynające uczęszczać na gimnastykę korekcyjną poddawane było ocenie sprawności mięśniowej przez wykonywanie testów. Oto one:

TESTY ZAKRESÓW RUCHÓW I SIŁY MIĘŚNIOWEJ:

▪ Test Mattiasa - badający zdolności antygrawitacyjnego oddziaływania mięśni

Postawa stojąca z ramionami wyciągniętymi w przód. Test bada możliwości utrzymania takiej postawy. Przy słabej po kilkudziesięciu sekundach postawa zacznie się pogarszać,

▪ Test Apleya - wykrywa przykurcze w stawie barkowym

Postawa stojąca. Wykonanie tzw.”agrafki” na prawą i lewą stronę,

▪ Test Degi – wykrywa przykurcze w stawie barkowym

Badany w siadzie skulonym przy ścianie, wykonuje wzniesienie obu ramion z próbą oparcia ich o ścianę. Przy przykurczu nie uda się tego ...