Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Komputerowe zabawy ortograficzne
„Wiosna, ach to ty…”
Klasa: 6a
Cele główne:
Utrwalenie poprzez zabawę
określonej
wiedzy ortograficznej z wykorzystaniem programów
komputerowych (Word, Paint, PowerPoint).
dydaktyczną
Zachęcenie uczniów do systematycznej pracy nad poprawną pisownią
wyrazów.
Cele szczegółowe:
przypomnienie
i utrwalenie zasad poprawnej pisowni ortograficznej
wybranych wyrazów związanych z wiosną;
kształtowanie nawyku poprawnego zapisu tekstu;
doskonalenie umiejętności wykorzystywania programów komputerowych;
utrwalenie wiadomości o wiośnie jako nowej porze roku;
Wyrazy wybrane do utrwalenia ich pisowni: przebiśnieg, żonkil, krokus, tulipan, łąka,
ogród, pszczółka, jaskółka, bocian
Etap I - Praca nad wybranym zestawem wyrazów:
Przebieg zajęć
Wybór wyrazów przez nauczyciela i zaprezentowanie ich uczniom.
Omówienie trudności ortograficznych występujących w wyrazach.
Zawieszenie etykiet na gazetce klasowej.
Utrwalanie poprawnej pisowni wybranych wyrazów poprzez ćwiczenia ze
rebusów,
rozwiązywanie krzyżówek
słownikiem ortograficznym,
uzupełnianie wyrazów z lukami, układnie zdań.
i
Przygotowanie prostych prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem
wybranych wyrazów.
Przygotowanie ilustracji w programie Paint - zilustrowanie jak największej
liczby utrwalanych wyrazów.
Wybór najładniejszej prezentacji oraz ilustracji.
Etap II – Konkurs ortograficzny „Wiosna, ach to ty…
1
a
n
o
r
t
S
Konkurs ortograficzny „Wiosna, ach to ty…”
Klasa: 6a
Cele konkursu:
Sprawdzenie umiejętności poprawnego zapisu utrwalanych
wyrazów.
Zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań w zakresie
rozwiązywania zadań ortograficznych, w tym korzystania z
technologii komputerowej.
Rozwijanie logicznego myślenia.
Wyzwalanie aktywności twórczej.
Wdrażanie do samodzielnego działania i myślenia.
Przebieg konkursu:
1. Powitanie uczniów.
2. Krótka pogadanka na temat wiosny – Po czym poznajemy, że nadeszła
wiosna?
3. Wyjaśnienie uczniom zasad konkursu – zał.1
4. Rozdanie kart konkursowych – zał.2
5. Przypomnienie utrwalanych wyrazów oraz występujących w nich trudności
ortograficznych.
6. Puzzle ortograficzne (komputer)
7. Wysłuchanie i omówienie tekstu „Nadeszła wiosna” – zał.3
8. Znalezienie i podkreślenie w tekście jak największej liczby utrwalanych
wyrazów.
9. Uzupełnianie wyrazów z lukami (komputer, ćwiczenia przygotowane w
programie PowerPoint)
10. Zagadki wiosenne – zał. 4
11. Podliczenie punktów
12. Wyłonienie zwycięzcy, wręczenie dyplomu oraz nagrody
13. Nagrodzenie słodyczami pozostałych uczniów
14. Zakończenie zajęć.
Zał.1
W konkursie biorą udział wszyscy uczniowie. Jego celem jest sprawdzenie stopnia
umiejętności poprawnego zapisu utrwalanych wyrazów. Uczniowie otrzymują karty
2
a
n
o
r
t
S
konkursowe, na których samodzielnie będą zapisywać zdobyte za poszczególne
zadania punkty:
Puzzle ortograficzne – 1 punkt za każdy poprawnie ułożony obrazek oraz 1
dodatkowy punkt za najszybsze wykonanie zadania.
Praca z tekstem „Nadeszła wiosna” – 1 punkt za każdy znaleziony i pod -
kreślony wyraz oraz 1 dodatkowy punkt za najszybsze wykonanie polecenia.
Uzupełnianie wyrazów z lukami – 1 punkt za każdy poprawnie uzupełniony
wyraz.
Zagadki ...