Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Daniel Prałat
nauczyciel
w Publicznym Gimnazjum nr 1
w Świebodzinie
PROPOZYCJA LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W GIMNAZJUM
(na podstawie wiersza Bolesława Leśmiana „W malinowym chruśniaku”)
Temat : Tworzymy scenopis do wiersza B. Leśmiana „W malinowym chruśniaku”.
Celem lekcji jest stworzenie scenopisu filmowego do poznanego tekstu poetyckiego.
Cele szczegółowe : - uczeń :
← dostrzega różnicę między językiem filmu a tekstem literackim,
← dostrzega intymność sytuacji, ważność atmosfery towarzyszącej miłosnemu uniesieniu (inicjacja),
← rozróżnia rodzaje planów filmowych, ustawienia kamery i wykorzystuje zdobyte wiadomości w praktyce,
← dokonuje przekładu intersemiotycznego - tworzy scenopis filmowy na podstawie wspólnie sporzą-dzonego planu wydarzeń,
← potrafi współpracować w grupie – realizuje powierzoną mu rolę.
Formy pracy : zbiorowa i grupowa.
Środki dydaktyczne : tekst utworu, papier.
P R Z E B I E G Z A J Ę Ć
Uwaga : lekcje wcześniejsze poświęcone były przybliżeniu tematyki filmowej, tzn. poznaniu terminologii potrzebnej do realizacji scenopisu, np. fragment książki M. Derwich „Abecadło dziennikarza” (typy planów filmowych, ustawienia kamery itp.) oraz analizie i interpretacji samego utworu Leśmiana.
1. Podanie tematu lekcji. Prezentacja celów.
2. Nauczyciel prosi o przypomnienie sytuacji lirycznej zarysowanej w wierszu, np. odczytanie przez ucznia notatki z poprzedniej lekcji poświęconej temu utworowi
Wiersz jest erotykiem. Przedstawia wspomnienia mężczyzny dotyczące jego pierwszych erotycznych doznań w kontakcie z kobietą. Podkreślone szczególnie wyraźnie zostały okoliczności tego faktu – słoneczny, letni dzień, upał, ogród, malinowe zarośla. Opisany stan szczęścia, bliskości dwojga osób, ich fizycznego połączenia.
3. Stworzenie ramowego planu wydarzeń, który będzie zawierał filmowe ujęcia scen.
1. Malinowe zarośla.
2. Spoczywanie w nich dwojga ludzi.
3. Zrywanie malin.
4. Reakcja przyrody na obecność zakochanych
5. Ciche szepty i jedzenie malin.
6. Pieszczoty.
7. Pierwszy pocałunek.
8. Uchwycenie dłoni.
4. Podział klasy na grupy zadaniowe. Rozdanie kartek i wydanie polecenia, np.
Stwórzcie scenopis do zredagowanego planu. Wykorzystajcie wiedzę zdobytą podczas lekcji poświęconej typom planów filmowych i sposobów ustawienia kamery. Pamiętajcie o wrażeniach słuchowych. Pamiętajcie, aby sprawiedliwie podzielić pracę w zespole (np. jeden pisze, drugi prezentuje, trzeci kontroluje upływający czas i wykonanie zadania zgodnie z poleceniem, czwarty wyszukuje potrzebne informacje, piąty dba o poprawność stylistyczną i ortograficzną Waszej prezentacji). Określam przewidziany czas.
5. Zebranie prac i ich ocena. Prezentacja najlepszych scenopisów. Umieszczenie ich, np. na szkolnej stronie, w gazetce itp.
Przykładowy scenopis powstały na opisanej lekcji
Kamera wjeżdża do sadu. W nim znajdują się ogromne zarośla dojrzałych i czerwono-krwistych malin. Biegnie za uciekającymi przed nią kochankami. Ten sad przypomina labirynt.
Kobieta uciekając przed kamerą dotyka krzewów malin, a te są bardzo dojrzałe i farbują dłonie. Teraz kamera obejmuje ...