Dodaj publikację
Autor
Daniel Prałat
Data publikacji
2011-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
41

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz dotyczący twórczości Jana Kochanowskiego i jej aktualności.
 Pobierz (doc, 41,5 KB)

Podgląd treści


Daniel Prałat
nauczyciel
w Publicznym Gimnazjum nr 1
w Świebodzinie

PROPOZYCJA LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

W GIMNAZJUM

( na podstawie fraszki Jana Kochanowskiego „Do Magdaleny”)

Temat : Ideał kobiecego piękna wczoraj i dziś.

Celem lekcji jest przyjrzenie się współczesnemu wizerunkowi kobiety lansowanemu przez media i zestawieniu go z renesansową wizją.

Cele szczegółowe : - uczeń :

← odszukuje we fraszce fragmenty dotyczące wyglądu bohaterki,
← dostrzega (na podstawie zebranego materiału ) podobieństwa i różnice w wyglądzie kobiety kiedyś i dziś,
← wypowiada się na temat wizerunku kreowanego przez media,
← popiera swą wypowiedź cytatami,
← porównuje wizerunek renesansowy ze współczesnym,
← dokonuje analizy i interpretacji tekstu poetyckiego,
← doskonali umiejętność wyszukiwania środków stylistycznych, nazywania i określania ich funkcji,
← rozwija umiejętność analizy kompozycyjnej tekstu lirycznego,
← umie sporządzić notatkę.

Formy pracy : zbiorowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne : tekst fraszki, wycinki kobiecych sylwetek z prasy.

P R Z E B I E G Z A J Ę Ć

Uwaga : uczniowie mieli w domu wyciąć wizerunki kobiet z kolorowych czasopism.

1. Nauczyciel prosi o przytwierdzenie przyniesionych przez siebie wycinków do tablicy (magnesy, masa samoprzylepna). Na tej podstawie przeprowadza swobodną dyskusję o uwidocznionych wizerunkach.

Jak wygląda wizerunek współczesnej dziewczyny/kobiety?
Jakie cechy są szczególnie podkreślane przez prasę?

2. Podanie tematu lekcji. Prezentacja celów.

3. Poproszenie o narysowanie w zeszycie tabeli, którą następnie wspólnie uzupełnimy. Najpierw zapisanie cech podawanych przez uczniów już wcześniej. Potem przechodzimy do głośnego odczytania tekstu utworu Kochanowskiego. Następnie uczniowie czytają ponownie sami, zwracając uwagę na zrozumienie (zaznaczają niezrozumiałe słowa, które wyjaśnia nauczyciel). Po tym przystępujemy do analizy wiersza. Warto zachować porządek prezentacji kobiecego piękna, czyli zapisywać poszczególne cechy tytułowej bohaterki zgodnie z opisem autora
Uczniowie wskazują cytaty i wyjaśniają je. W przypadku napotykanych trudności nauczyciel kieruje pytania pomocnicze, objaśnia zwroty, odwołuje się do wiszących wycinków. W ten sposób powstaje notatka w formie tabeli porównawczej.

|Kobieta współczesna |Kobieta renesansowa |
|długie rozpuszczone włosy, |twarz - „wyraża różę oboje” - biała cera i rumiane policzki, |
|makijaż (pomalowane oczy, usta, policzki), |włosy - „złoty”, „powiewny” - długowłosa blondynka, |
|pomalowane paznokcie, |oczy - „gwiazdom równe” - błyszczące, pełne blasku, |
|opalenizna, |usta - „wdzięczne”, „różane”, „pereł pełne” - ładne, różowe; białe, |
|podkreślenie spojrzenia, ust (biel zębów), |piękne zęby, |
|dekolt, |piersi - „miernie wydane” - kształtne, proporcjonalne, |
|długie nogi. |ręka - „alabastrowa” - śnieżnobiała. |

4. Uczniowie porównują ze sobą oba opisy i formułują wnioski, np. Wizerunek współczesnej kobiety, z jakim spotykamy się na co dzień w mediach jest bardzo zbliżony do wyglądu kobiety z epoki Kochanowskiego, co oznacza, że ideał kobiecego piękna jest ponadczasowy i uniwersalny. Jedyną różnicą jest preferowany odcień skóry, ponieważ dziś jest to kwestia ...