Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: STREFY GEOGRAFICZNE
CELE OGÓLNE:
• Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania, selekcji i gromadzenia informacji
• Kształtowanie umiejętności pracy w grupach (podział na role, odpowiedzialność, komunikowanie się, rozwiązywanie konfliktów)
• Poszerzenie wiedzy
CELE SZCZEGÓŁOWE:
WIADOMOŚCI:
• Zróżnicowanie klimatu i szaty roślinnej na Ziemi
• Kryteria podziału kuli ziemskiej na strefy krajobrazowe
• Położenie i granice stref krajobrazowych
• Strefy krajobrazowe w Europie
UMIEJĘTNOŚCI:
• Wykorzystanie różnych źródeł informacji
• Samodzielne opracowywanie materiałów do określonego tematu
• Przygotowanie swojej roli
FORMY PREZENTACJI: prezentacja multimedialna
KRYTERIA OCENY: pod uwagę będą brane: rzetelność zebranych informacji, wykorzystanie literatury naukowej i materiałów źródłowych, łączenie wiedzy przyrodniczej z wiadomościami z innych przedmiotów, szata graficzna, estetyka, czytelność przekazu, przedstawienie wniosków, dotrzymanie terminu
TERMIN REALIZACJI: pięć tygodni
TERMINY KONSULTACJI:
1. 26 listopad (spotkanie organizacyjne, przydzielenie czynności)
2. 3 grudzień
3. 10 grudzień
4. 17 grudzień
ZAKOŃCZENIE PROJEKTU: 7 styczeń
EFEKTY KOŃCOWE ZREALIZOWANEGO PROJEKTU:
• wiedza merytoryczna na wybrane tematy
• umiejętność współpracy w grupie
• słuchanie i rozumienie innych (wzajemna pomoc w trudnych sytuacjach, lepsza organizacja własnego warsztatu samokształceniowego)
• umiejętność samodzielnego docierania do potrzebnych informacji
METODY PRACY:
• praca w grupach
• analiza tekstów źródłowych
• poszukiwania internetowe
PRZYDZIELONE ZADANIA DLA GRUP:
GRUPA I
- strefa podbiegunowa: tundra, pustynie lodowe
- położenie
- charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora
GRUPA II
-strefa umiarkowana: tajga, lasy zrzucające liście na zimę
-położenie
-charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora
GRUPA III
-strefa umiarkowana: stepy, pustynie
-położenie
-charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora
GRUPA IV
- strefa umiarkowana: strefa śródziemnomorska
-położenie
-charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora
-walory turystyczne
GRUPA V
-strefa gorąca: lasy tropikalne i sawanny
-położenie
-charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora
Instrukcja dla uczniów
Projekt polega na samodzielnym przygotowaniu materiałów, służących do późniejszego zaprezentowania poszczególnych stref krajobrazowych.
| Zadania |Co będzie oceniane |
|Odszukiwanie i zebranie materiałów z różnych źródeł. Podział zadań w|Terminowość wykonania. |
|grupach. | |
| |Opracowanie komputerowe każdego członka grupy. Komplet zebranych |
|Opracowanie materiałów pod względem merytorycznym, oprawa |materiałów. |
|plastyczna. | |
| | |
| |Wykonywanie folderu( poprawność językowa, układ treści i ilustracji,|
|Przygotowanie ewentualnych poprawek. Przygotowanie do prezentacji. |atrakcyjność). Przygotowanie prezentacji. |
| | |
| |Prezentacja multimedialna. |
Ocena:
- ocena członków grupy:
1. wykonanie zadanej pracy
2. wkład pracy
3. umiejętność pracy w grupie
formy oceny:
1. samoocena
2. ocena wspólna
PODZIAŁ PROJEKTU NA POSZCZEGÓLNE FAZY:
faza przygotowawcza
• podanie tematu i celów
• podanie zasad oceniania
faza realizacyjna
• uczniowie w programie Microsoft Excel projektują arkusz
• wprowadzają do tabeli dane charakterystyczne dla klimatu (średnie miesięczne temperatury powietrza i opadów)
• wykonują podstawowe obliczenia
• wyznaczają max i min. ze średnich miesięcznych temperatur powietrza
• obliczają amplitudę
• dane zgromadzone w tabeli przedstawiają w postaci wykresu
• tworzą ...