Dodaj publikację
Autor
Ewa Górska
Data publikacji
2011-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
104

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja prowadzona metodą projektu. Czas trwania projektu 5 tygodni.
 Pobierz (doc, 202,5 KB)

Podgląd treści

TEMAT: STREFY GEOGRAFICZNE

CELE OGÓLNE:
• Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania, selekcji i gromadzenia informacji
• Kształtowanie umiejętności pracy w grupach (podział na role, odpowiedzialność, komunikowanie się, rozwiązywanie konfliktów)
• Poszerzenie wiedzy

CELE SZCZEGÓŁOWE:

WIADOMOŚCI:
• Zróżnicowanie klimatu i szaty roślinnej na Ziemi
• Kryteria podziału kuli ziemskiej na strefy krajobrazowe
• Położenie i granice stref krajobrazowych
• Strefy krajobrazowe w Europie
UMIEJĘTNOŚCI:
• Wykorzystanie różnych źródeł informacji
• Samodzielne opracowywanie materiałów do określonego tematu
• Przygotowanie swojej roli

FORMY PREZENTACJI: prezentacja multimedialna

KRYTERIA OCENY: pod uwagę będą brane: rzetelność zebranych informacji, wykorzystanie literatury naukowej i materiałów źródłowych, łączenie wiedzy przyrodniczej z wiadomościami z innych przedmiotów, szata graficzna, estetyka, czytelność przekazu, przedstawienie wniosków, dotrzymanie terminu

TERMIN REALIZACJI: pięć tygodni

TERMINY KONSULTACJI:
1. 26 listopad (spotkanie organizacyjne, przydzielenie czynności)
2. 3 grudzień
3. 10 grudzień
4. 17 grudzień

ZAKOŃCZENIE PROJEKTU: 7 styczeń

EFEKTY KOŃCOWE ZREALIZOWANEGO PROJEKTU:
• wiedza merytoryczna na wybrane tematy
• umiejętność współpracy w grupie
• słuchanie i rozumienie innych (wzajemna pomoc w trudnych sytuacjach, lepsza organizacja własnego warsztatu samokształceniowego)
• umiejętność samodzielnego docierania do potrzebnych informacji

METODY PRACY:
• praca w grupach
• analiza tekstów źródłowych
• poszukiwania internetowe

PRZYDZIELONE ZADANIA DLA GRUP:

GRUPA I
- strefa podbiegunowa: tundra, pustynie lodowe
- położenie
- charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora
GRUPA II
-strefa umiarkowana: tajga, lasy zrzucające liście na zimę
-położenie
-charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora

GRUPA III
-strefa umiarkowana: stepy, pustynie
-położenie
-charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora

GRUPA IV
- strefa umiarkowana: strefa śródziemnomorska
-położenie
-charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora
-walory turystyczne

GRUPA V
-strefa gorąca: lasy tropikalne i sawanny
-położenie
-charakterystyczne cechy klimatu
-fauna i flora

Instrukcja dla uczniów

Projekt polega na samodzielnym przygotowaniu materiałów, służących do późniejszego zaprezentowania poszczególnych stref krajobrazowych.

| Zadania |Co będzie oceniane |
|Odszukiwanie i zebranie materiałów z różnych źródeł. Podział zadań w|Terminowość wykonania. |
|grupach. | |
| |Opracowanie komputerowe każdego członka grupy. Komplet zebranych |
|Opracowanie materiałów pod względem merytorycznym, oprawa |materiałów. |
|plastyczna. | |
| | |
| |Wykonywanie folderu( poprawność językowa, układ treści i ilustracji,|
|Przygotowanie ewentualnych poprawek. Przygotowanie do prezentacji. |atrakcyjność). Przygotowanie prezentacji. |
| | |
| |Prezentacja multimedialna. |

Ocena:
- ocena członków grupy:
1. wykonanie zadanej pracy
2. wkład pracy
3. umiejętność pracy w grupie

formy oceny:
1. samoocena
2. ocena wspólna

PODZIAŁ PROJEKTU NA POSZCZEGÓLNE FAZY:

faza przygotowawcza
• podanie tematu i celów
• podanie zasad oceniania

faza realizacyjna

• uczniowie w programie Microsoft Excel projektują arkusz
• wprowadzają do tabeli dane charakterystyczne dla klimatu (średnie miesięczne temperatury powietrza i opadów)
• wykonują podstawowe obliczenia
• wyznaczają max i min. ze średnich miesięcznych temperatur powietrza
• obliczają amplitudę
• dane zgromadzone w tabeli przedstawiają w postaci wykresu
• tworzą ...