Dodaj publikację
Autor
Justyna Kozłowska
Data publikacji
2011-05-31
Średnia ocena
1,00
Pobrań
169

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam scenariusze zajęć z RR W.Sherborne. Zajęcia prowadzę wspólnie z koleżanką Danutą Połednik. Zajęcia prowadzone są z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym. Zajęcia prowadziłyśmy w roku sz. 2010/2011 z klasą II SP. Kolejność scenariuszy nie jest przypadkowa. Można oczywiście  je modyfikować według potrzeb swojej grupy. Dobrej zabawy :) Justyna Kozłowska
 Pobierz (doc, 39,0 KB)

Podgląd treści


Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
W SOSW nr 9 we Wrocławiu w roku szkolnym 2010/2011

Założenia metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

Główną ideą metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. Opracowane przez W. Sherborne aktywności ( nie utożsamiać z pojęciem „ćwiczenia”) wywodzą się z naturalnych ruchowych i emocjonalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z innymi osobami .
(proponowany terapeutyczny system aktywności wywodzi się z okresu wczesnego dzieciństwa z tzw. baraszkowania, które zawiera w sobie element bliskości fizycznej i emocjonalnej, oraz ich naturalnej potrzeby zaspokojenia)
Powstałe podczas aktywności doznania wypływające z własnego ciała i odczuwanie go w kontekście z elementami otoczenia, dają dziecku poczucie jego indywidualności. Na bazie tych doświadczeń dochodzi do integracji świadomości własnego ciała i jego poznania (ważne tu jest wyczucie centralnej części ciała tj. brzucha i tułowia). Poczucie wzajemnej bliskości partnerów ułatwia akceptację siebie i innych, daje też poczucie bezpieczeństwa oraz zaufania do siebie samego i do innych osób. Aktywności wykonywane w grupie, budują więzi grupowe i interpersonalne.
Zajęcia prowadzone metodą W. Sherborne stanowią element doskonałej zabawy – uczą pozytywnego wykorzystania nagromadzonej energii i wykorzystania siły a dając chwile odprężenia, są ważnym czynnikiem w rozładowaniu napięć zarówno mięśniowych jak i emocjonalnych.

Organizacja i planowanie zajęć.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Pierwsze zajęcia odbyły się 15 października, a termin ostatnich przewidziany jest na ostatni piątek maja 2011. Uczestnikami zajęć są uczniowie klasy III I IV szkoły podstawowej.
W celu zapewnienia uczestnikom bezpieczeństwa i przyjaznego środowiska do działania oraz ze względu na ich niepełnosprawność intelektualną i związane z nią trudności w koncentracji uwagi, zaburzenia percepcji czy zaburzenia emocjonalne, w zajęciach biorą udział osoby dorosłe, tak by na każde dziecko przypadała jedna osoba dorosła. W aktywnościach wykonywanych w parach najczęściej członkami pary są dziecko i dorosły.

Osobami prowadzącymi są :
– Danuta Połednik – wychowawca klasy III szkoły podstawowej
– Justyna Kozłowska – pedagog szkolny.

Organizacja aktywności.

Każda pojawiająca się aktywność podczas zajęć dobrana została tak, aby uwzględnić potrzeby indywidualne każdego uczestnika jak i całej grupy.
Planując nasza pracę z grupą, tworząc kolejne scenariusze zajęć odniosłyśmy się do 6 podstawowych kategorii ruchu zgodnych z filozofią MRR:
1. Świadomość ciała ( rolowanie, przepychanie, skoki).
2. Świadomość przestrzeni ( poruszanie się i nazywanie kierunków).
3. Zwiększanie umiejętności koncentracji uwagi ( skupianie uwagi na sobie, na przestrzeń na podłodze. Dobieranie aktywności w taki sposób, aby osoba była zachęcana do patrzenia na „nas”).
4. Wykształcanie pozytywnych relacji z inną osoba ( relacje doświadczane w ...