Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA W ZARZĄDZANIU SZKOŁĄ
NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH PROGRAMÓW
Małgorzata Banacka
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Technologia informacyjna elementem reformy edukacji
2. Rola dyrektora w zarządzaniu szkołą
3. Różne aspekty informatyzacji zarządzania szkołą
4. Praktyczne zastosowanie wybranych programów komputerowych
w zarządzaniu szkołą
4.1. Arkusz organizacyjny
4.2. Plan lekcji
4.3. Interaktywny system edukacyjny
4.4. System kontroli frekwencji i postępów w nauce
4.5. Sekretariat Uczniowski
Zakończenie
Bibliografia
WSTĘP
Wykorzystanie komputerów to zjawisko trwałe i nieodwracalne. Burzliwy rozwój techniki informacyjnej spowodował, że nie istnieje już praktycznie żadna dziedzina życia, w której nie wykorzystuje się komputerów. Pozwalają one na wykonanie tej samej pracy w znacznie krótszym czasie, do tego zazwyczaj ze znacznie lepszymi efektami. Często też umożliwiają sprawną realizację zadania, które bez pomocy komputera nie byłoby praktycznie wykonalne. Komputery można wykorzystywać w rozwiązywaniu problemów, dzięki nim potrafimy dotrzeć do potrzebnej informacji, jak również wykonać mniej lub bardziej złożone zadania składające się na codzienną działalność firm, instytucji, organizacji, w tym również szkół.
Niniejsza praca przedstawia wykorzystanie technologii informacyjnej
w zarządzaniu szkołą . Wskazuje w jakich obszarach działalności szkoły i do jakich prac, można zastosować technologię informacyjną, a także, z jakich programów komputerowych mogą korzystać osoby zarządzające szkołą,
ze szczególnym podkreśleniem roli dyrektora.
Założeniem pracy było wykazanie kluczowej roli komputera w zarządzaniu placówką edukacyjną.
1.TECHNOLOGIA INFORMACYJNA ELEMENTEM REFORMY SYSTEMU EDUKACJI
Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym jest obecnie jednym z głównych zadań szkoły. Znalazło to odbicie w ogólnych zadaniach szkoły podstawowej i gimnazjum, zapisanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Szkoła ma stwarzać uczniom warunki
do nabywania umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informacyjną. Realizacja tego zadania jest przedsięwzięciem długofalowym.
W tym miejscu warto sprecyzować pojęcie technologii informacyjnej.
Jest to zespół środków (czyli urządzeń takich jak komputery i ich urządzenia zewnętrzne oraz sieci komputerowe) i narzędzi (czyli oprogramowanie), jak również inne technologie (takie, jak telekomunikacja), które służą posługiwaniu się informacją. Technologia ta obejmuje swoim zakresem m.in.: informację, komputery, informatykę i komunikację.[1]
System edukacji powinien uwzględniać technologię informacyjną przynajmniej z dwóch powodów:
- ze względu na znaczenie tej technologii w posługiwaniu się informacją, zadaniem szkoły powinno być stworzenie uczniom możliwości pełnego poznania jej podstaw i zastosowań oraz przygotowania się do stosowania TI
w życiu osobistym i zawodowym;
- technologia informacyjna dostarcza metod i środków, dzięki którym możliwe jest pełniejsze i wzbogacone spojrzenie na treści przekazywane dotychczas
w nauczaniu.[2]
Komputery w szkole są:
- źródłem informacji ( Internet ...