Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Całkiewicz
Data publikacji
2011-06-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
313

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program koła plastycznego przeznaczony dla klas I-III.
 Pobierz (docx, 32,4 KB)

Podgląd treści

PROGRAM KOŁA PLASTYCZNEGO

DLA UCZNIÓW KLAS I-III

opracowany przez:

mgr Małgorzatę Całkiewicz,

nauczyciela plastyki i techniki

w Szkole Podstawowej nr 9

im. Gustawa Morcinaka

w Jastrzębiu - Zdroju.

Jastrzębie - Zdrój 2010

Spis treści:

Wstęp.

Uwagi o realizacji programu.

Cele programu.

Procedury osiągania celów.

Metody pracy.

Formy pracy.

Techniki plastyczne.

Przewidywane osiągnięcia.

Ewaluacja realizacji programu.

Tematyka zajęć koła plastycznego.

Ankieta dla ucznia.

Ankieta dla rodzica.

Wstęp.

Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tą wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Jak pokazuje praktyka, kształcenie i rozwijanie umiejętności artystycznych stanowi podstawę rozwoju twórczości dziecięcej. Rozbudzanie zainteresowania sztuką, plastyką, odkrywaniem w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień skłania dzieci do samodzielnej twórczości i działania. Twórczość plastyczna jest, obok mowy i pisma, sposobem wyrażania myśli przez dziecko. Aktywność własna, a zwłaszcza ekspresja artystyczna, pozwala na zaspokojenie ich dążeń i potrzeb. Dziecko wypowiada się w swój własny sposób. Tworząc angażuje wszystkie sfery osobowości. Działalność plastyczną w młodszym wieku szkolnym powinniśmy wspierać różnymi dostępnymi środkami. Działanie plastyczne daje dziecku wiele radości, przynosi odprężenie i rozładowanie napięć. Dzieci biorące udział w ciekawych zajęciach plastyczno-konstrukcyjnych są spokojniejsze, łatwiej nawiązują kontakt z rówieśnikami, a jeśli to jest praca zespołowa, to daje wiele większe korzyści. Plastyka w wychowaniu dzieci odgrywa ogromną rolę. Umożliwia im ujawnienie własnych myśli i uczuć oraz obrazu świata widzianego z ich perspektywy. Jest dla nich twórczą, dynamiczną aktywnością. Kontakt ze sztuką - zarówno z pozycji odbiorcy, jak i twórcy - rozwija u dzieci ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolność do działania i osiągania celu; wyrabia też poczucie ładu, porządku i estetyki, rozbudza zaciekawienie i wrażliwość, pomaga również dzieciom w odkrywaniu swojego „ja”. Wszystko, co jest dla dzieci nowe i ciekawe, oddziałuje na ich zmysły, kształtuje percepcję i wyobraźnię, wywołuje także przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia, które mają wpływ na cały organizm dziecka, również na sferę fizjologiczną (np. system nerwowy). Plastyka w nauczaniu zintegrowanym jest atrakcyjnym i najczęściej lubianym przedmiotem. Lekcje szkolne nie zawsze w pełni mogą zastąpić plastyczne zainteresowania dzieci. Rzadko chyba zadania te spełnia również dom. Dlatego warto dać dzieciom szansę, poświęcić im czas organizując pozalekcyjne zajęcia plastyczne.

Chcąc zapewnić swoim wychowankom jak najlepsze warunki do rozwoju ich przyszłej aktywności twórczej opracowałam program zajęć plastycznych, który w połączeniu z codziennymi zajęciami pozwoli na utrwalenie przybliżanych treści, umożliwi poszerzenie doświadczeń związanych z nowymi technikami plastycznymi, rozwinie umiejętności współpracy w grupie i pomagania sobie nawzajem oraz wzmocni, a w niektórych wypadkach rozbudzi wiarę w siebie i własne możliwości ...