Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH
„Ferie z fantazją”
Program „Ferie z fantazją ” jest adresowany dla uczniów zespołów edukacyjno - terapeutycznych. Pomysł programu wynika z potrzeby urozmaicania dzieciom czasu wolnego w okresie ferii zimowych , tak aby była one atrakcyjne dla uczniów, spędzających ferie w mieście a jej działalność zachęcała do aktywnego spędzania czasu i rozwijania umiejętności wychowanków.
Celem programu jest także podnoszenie samooceny dzieci poprzez ich udział w konkursach plastycznych (szkolnych, dzielnicowych i ogólnopolskich). Ważny aspekt programu stanowi również proces uczenia się ukierunkowany na poznanie nowych technik plastycznych i zastosowanie ich w praktycznym działaniu.
Tematyka zajęć plastycznych w programie opiera się na ważnych dla dziecka w tym okresie rozwojowym aspektów. Są to tematy uwzględniające przeżycia dziecka, jego wyobraźnię, a także obserwacje z natury. Techniki plastyczne w programie zostały tak dobrane, aby wykonanie prac przy użyciu danej techniki nie sprawiało trudności dzieciom,
a jednocześnie nie były nudne. Zajęcia powinny odbywać się w grupie 10 - osobowej.
Cele programu
Cele edukacyjne:
• wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka
• rozwijanie umiejętności plastycznych
• sprzyjanie wszechstronnego rozwoju dziecka
• kształtowanie umiejętności współdziałanie w grupie
• uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk
Cele szczegółowe:
• zna różnego rodzaju techniki plastyczne,
• potrafi zastosować poznane techniki w różnego rodzaju pracach plastycznych,
• zna i potrafi zastosować różnorodne materiały plastyczne,
• zachowuje logikę i proporcję kompozycji,
• wie, jak manipulować formą i kolorem oraz postrzega związki pomiędzy nimi,
• potrafi łączyć ze sobą poszczególne techniki,
• zachowuje zgodność wypowiedzi plastycznej z tematem,
• w twórczy sposób wykonuje prace plastyczną,
• kształtuje zmysł obserwacji – rozumie i wykonuje polecenia prowadzącego,
• czuje się odpowiedzialny za estetykę otoczenia,
• rozwija wyobraźnię i zmysł estetyczny,
• odczuwa potrzebę tworzenia,
• potrafi zaplanować swoją pracę
• współdziała i integruje się z grupą podczas wspólnych zajęć i uczestnictwa w konkursach,
• zna zasady oceniania i ocenia pracę innych kolegów,
• szanuje wytwory swojej pracy i innych,
• chętnie uczestniczy w konkursach i odczuwa satysfakcje z wygranych,
• zna zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami używanymi podczas pracy,
• utrzymuje porządek wokół siebie i porządkuje miejsce pracy po jej zakończeniu.
Tematyka zajęć
1. Techniki łączone (rysunek pastelami, orgiami płaskie z koła, wyklejanka). Temat: „Zakochaj się w zimowej pogodzie”
2. Wyklejanka z tkanin o różnych fakturach. Temat: „Ludzik w zimowym stroju.”
3. Technika dekoracyjna na płaszczyźnie. Temat: „Zimowe obrazki z folii aluminiowej”.
4. Formy przestrzenne z papieru. Temat: „Maski karnawałowe”.
5. Batik świecowy – technika dekoracyjna na płaszczyźnie. Temat: „ Sporty zimowe”.
6. Plecionka - forma płaska z papieru. Temat: „Walentynkowe serduszko”.
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Uczeń:
• stosuje poznane techniki plastyczne,
• zachowuje proporcje w pracach,
• uwzględnia logikę kompozycji,
• właściwie dobiera kolorystykę ...