Dodaj publikację
Autor
Maria Peplak
Data publikacji
2011-06-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
207

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć z wychowania komunikacyjnego dla klasy III - "Bądź bezpieczny na drodze" realizowany na zajęciach pozalekcyjnych.
 Pobierz (doc, 82,5 KB)

Podgląd treści


PROGRAM ZAJĘĆ
Z WYCHOWANIA KOMUNIKACYJNEGO
DLA UCZNIÓW KLASY III

„BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE”

Wstęp

Warunki na drogach również wiejskich stają się coraz trudniejsze,
w związku ze zwiększającą się liczbą pojazdów, a wraz z nimi wypadków drogowych. Dlatego należy nasilić pracę dydaktyczno – wychowawczą w celu lepszego przygotowania do bezpiecznego zachowania się najmłodszych użytkowników dróg. By dziecko stało się samodzielnym uczestnikiem ruchu drogowego, zadbało o własne bezpieczeństwo należy je do tego dobrze przygotować. Liczba godzin techniki przeznaczona na zajęcia
z wychowania komunikacyjnego w klasie IV jest niewystarczająca, co nie sprzyja wszechstronnemu przygotowaniu uczniów w zakresie bezpiecznych
i kulturalnych zachowań w ruchu drogowym..
Opracowany przeze mnie program „Bądź bezpieczny na drodze” skierowany jest do uczniów klasy III. Potrzebę jego opracowania i wdrożenia opieram na analizie testów na kartę rowerową przeprowadzonych w ubiegłych latach wśród uczniów klas IV. Nie wszyscy uczniowie ubiegający się o kartę rowerową ją otrzymują. Dlatego od najmłodszych lat należy wyposażać uczniów w wiedzę o zasadach ruchu, w umiejętności i nawyki bezpiecznego zachowania się na drogach. Mam nadzieję, że przeprowadzone zajęcia
z wychowania komunikacyjnego w klasie III pomogą dzieciom w opanowaniu trudnej problematyki ruchu drogowego i przygotują ich do zdobycia karty rowerowej w kl. IV.

1. Cele programu

Cel ogólny:

Głównym celem jest zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami prawidłowego postępowania w ruchu drogowym oraz przygotowanie ich
do bezpiecznego i samodzielnego uczestnictwa w ruchu drogowym w roli pieszego, pasażera i rowerzysty.

Cele szczegółowe:

Wdrażanie do zdyscyplinowania i utrwalania prawidłowych nawyków zachowań na drodze.
Poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
Wdrażanie do stosowania się do znaków i sygnałów drogowych.
Odpowiedzialne uczestnictwo w ruchu drogowym.
Wzbogacanie zasobu podstawowych pojęć z dziedziny ruchu drogowego.
Kształcenie bezpiecznego poruszania się grup pieszych w trudnych warunkach atmosferycznych.
Wdrażanie do bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w środkach komunikacji publicznej.
Uświadamianie dzieciom zagrożeń, możliwych skutków kolizji
i wypadków drogowych.
Uświadomienie konieczności udzielania pierwszej pomocy.
Umiejętność klasyfikowania pojazdów i określanie ich pierwszeństwa
na drodze.
Kształtowanie umiejętności przewidywania skutków zabaw w pobliżu jezdni.
Doskonalenie zapamiętywania numerów alarmowych i odpowiednie ich wykorzystanie.
Poznanie praw i obowiązków rowerzysty.
Doskonalenie techniki jazdy rowerem.

2. Treści kształcenia

|Lp. |Tematyka zajęć |Zagadnienia do realizacji |Ilość godzin |
|1 |Bezpieczna droga do szkoły i ze szkoły |Doskonalenie umiejętności bezpiecznego poruszania się po |2 |
| | |drodze. | |
| | |Utrwalenie przestrzegania zasad przechodzenia przez jezdnię. | |
| | |Wdrażanie do przechodzenia w miejscach wyznaczonych. | |
| | |Elementy odblaskowe - konieczny element wyposażenia każdego | |
| | |ucznia. | |
| | |Zasady bezpiecznego poruszania się poboczem drogi. | |
| | | | |
|2 | |Wyrabianie nawyku dostosowania się do warunków |3 |
| |Bezpieczeństwo w trudnych ...