Dodaj publikację
Autor
Beata Popiel
Data publikacji
2011-06-10
Średnia ocena
4,00
Pobrań
70

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

  Przekroczenie przez dziecko trzyletnie czy czteroletnie progu przedszkola to przełomowy moment w jego życiu. Niezależnie od poziomu rozwoju dziecka, stanowi to wyzwanie dla niego samego, rodziców i całego przedszkola. Zmiana dotychczasowego trybu życia, a przede wszystkim obecność nowych osób wywołują u dzieci napięcie emocjonalne i są przyczyną różnych form protestu i negatywnych reakcji.
 Pobierz (doc, 115,0 KB)

Podgląd treści

Program własny

PROGRAM ADAPTACYJNY DLA
DZIECI 3 i 4-LETNICH

[pic]

Autor programu

mgr Beata Popiel

"Mam trzy latka, już nie płaczę
Dzielny ze mnie przedszkolaczek
Bawić się pomogą mi;
Mama, pani ,misie trzy!

OD AUTORA
Mam nadzieję, że program ten pozwoli dzieciom i ich rodzicom bezstresowo pokonać trudne chwile jakie pojawią się w pierwszych dniach nowego etapu w życiu dziecka i jego rodziny. Pomoże przygotować przyszłych przedszkolaków do uczestnictwa w życiu przedszkolnym. Stworzy warunki ku temu, by dziecko nie czuło się obco i jak najszybciej zaczęło aktywnie funkcjonować w społeczności przedszkolnej, a rodzice nabrali zaufania do fachowej opieki całego personelu przedszkolnego.

WSTĘP
Przekroczenie przez dziecko trzyletnie czy czteroletnie progu przedszkola to przełomowy moment w jego życiu. Niezależnie od poziomu rozwoju dziecka, stanowi to wyzwanie dla niego samego, rodziców i całego przedszkola. Zmiana dotychczasowego trybu życia, a przede wszystkim obecność nowych osób wywołują u dzieci napięcie emocjonalne i są przyczyną różnych form protestu i negatywnych reakcji.
Takie reakcje mają największe nasilenie na początku roku przedszkolnego, kiedy to płaczą dzieci, jak również i ich rodzice. Dzieci, bo muszą rozstać się z mamą, rodzice - bo muszą zostawić zapłakanego malucha wśród obcych ludzi i w obcym otoczeniu. Lęk i stres przed nieznanym wzbudza również wśród rodziców problem, czy ich dziecko da sobie radę w grupie rówieśniczej i czy jego poziom rozwojowy jest na etapie dziecka, rozpoczynającego uczęszczanie do grupy dzieci najmłodszych? Pracując w grupie najmłodszej, mam wiele możliwości realizacji działań mających na celu lepszą adaptację dzieci i udzielania pomocy ich rodzicom. Postanowiłam więc opracować i wdrożyć program adaptacyjny, który pozwoliłby zapewnić pokonanie lęku i stresu dzieci po raz pierwszy przychodzących do przedszkola oraz wpłynąłby na wyrównanie, w miarę możliwości, poziomu rozwoju dzieci w sferze; motoryki, czynności samoobsługowych, zabawowych, rozwoju mowy, rozwoju umysłowego tj. uczuć i zachowań społecznych. Program też skierowany jest na zadania związane z pomocą rodzicom, zmierzającą ku lepszemu poznaniu działalności i funkcji przedszkola, podnoszeniu wiedzy i kultury pedagogicznej, współdziałaniu razem z dziećmi, w zabawach i życiu przedszkola miedzy innymi poprzez kontakty indywidualne, zebrania i uczestnictwo w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu.
Realizacja programu byłaby niemożliwa bez zaangażowania personelu przedszkola tj. nauczycielek grupy najmłodszej i personelu obsługi. Taka współpraca wpływa na lepsze i bezstresowe oswojenie się dzieci z nową dla nich sytuacją i ułatwienie im oraz ich rodzicom adaptację do nowych warunków środowiska przedszkolnego.
Program został opracowany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego./Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania ...