Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Anna Bartosińska-Sypek
Toruń
OCENA WIELKOŚCI SPRZEDAŻY I PREFERENCJI
KONSUMENCKICH PRZY ZAKUPIE TŁUSZCZÓW
STOŁOWYCH
W latach kształtowania się wolnego rynku nastąpiły istotne przemiany na rynku tłuszczów. Dynamicznie rósł popyt na tłuszcze roślinne, malał zaś na tłuszcze zwierzęce, szczególnie na masło. Problem wyboru tłuszczu do smarowania pieczywa w dalszym ciągu jest dla wielu osób niejasny.
Obecnie na rynku są trzy podstawowe rodzaje tłuszczów do smarowania pieczywa: masło, margaryny oraz mieszanki masła z margaryną (tzw. miksy).
Od momentu gdy Mege-Mouries we Francji w 1869 roku opatentował
i wprowadził na rynek tłuszczowy produkt spożywczy pod nazwą margaryna (otrzymywany wówczas z płynnej frakcji łoju wołowego i mleka), wyrób, który
w założeniu miał zastąpić tradycyjne masło, rozpoczął się okres naturalnej nieufności i rywalizacji producentów tych podobnych produktów tłuszczowych. Rywalizacja dotyczyła konsumentów pragnących smarować nimi pieczywo lub przygotować potrawy oraz ciasta. Zmieniały się też poglądy nauki na temat roli
i znaczenia poszczególnych rodzajów tłuszczów. Rywalizacja objęła również dbałość producentów o estetykę opakowań. Nieufność producentów
i związanych z nimi środowisk naukowych i opiniotwórczych nadal jednak pozostała. [www.pychotka.pl]
Najważniejsze czynniki wpływające na zakup margaryny to ciągle troska o zdrowie, brak w nich cholesterolu, wygoda i szerokie spektrum zastosowań, korzystne ceny i przypisywane znaczenie wiedzy o zdrowym żywieniu.
W przypadku masła o zakupie decydują najczęściej tradycje rodzinne, zwyczaje żywieniowe, cena, naturalność oraz potrzeby i preferencje w tym zakresie ze strony dzieci. Argumenty używane w zdecydowanie rzadszych już reklamach margaryn znajdują więc swoje uzasadnienie w klasycznych grupach zarządzających gospodarstwami domowymi (kobiety w wieku 29-40 lat) i wśród młodych gniewnych innowatorów, natomiast odwoływanie się do tradycji
i zwyczajów spożywania masła wydaje się trafiać zarówno do osób starszych jak też licznie przekonanych zwolenników naturalnej żywności. Ocena wartości żywieniowej tłuszczów spożywanych w diecie Polaków, (przeprowadzona na podstawie danych bilansowych) wykazuje, że osiągnięty został już stan zbliżony do optymalnego modelu spożycia z punktu widzenia aktualnych poglądów nauki o żywieniu człowieka. Dotyczy to większości istotnych w tej ocenie wskaźników, a więc przede wszystkim stosunku zawartości nasyconych
i nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz zawartości cholesterolu.
Sytuacja na rynku tłuszczów stołowych (służących do smarowania pieczywa) kształtuje się przede wszystkim pod wpływem ostrej rywalizacji pomiędzy licznymi markami margaryn i wprowadzonych ostatnio tylko z rzadka nowych asortymentów, wspartych drogą intensywną reklamą i działaniami promocyjnymi ze strony jego producentów. Nową trwałą wartością jest silna pozycja rynkowa i rosnące znaczenie mieszanek masła z margaryną (lub tłuszczu mlecznego ze śmietanki z roślinnym - poddanego następnie zmaśleniu) tzw. mixów, które skutecznie wypierają z rynku ...