Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SKŁADNIA ZDANIA POJEDYNCZEGO
…………………………………………………………………………………………………
Imię i nazwisko, klasa
1. Podaj, jakie funkcje składniowe pełnią podkreślone czasowniki:
a) Wczoraj recytowaliśmy fraszki Jana Kochanowskiego.
b) Czytać jest pożytecznie.
c) Chcę poznać tę dziewczynę.
d) Utwory napisane przez Kochanowskiego budzą refleksje.
d) Recytowałam fraszkę „Na zdrowie”, stojąc przy tablicy.
e) Wykład o fraszkach został wygłoszony w auli.
2. Wskaż funkcje składniowe podkreślonych rzeczowników:
a) W klasie nie ma jeszcze nauczyciela.
b) Notatki ucznia leżą na stole.
c) Słuchamy wykładu.
d) Wyszliśmy wczesnym rankiem.
e) Kacper jest uczniem gimnazjum.
3. Wskaż funkcje składniowe podkreślonych przymiotników:
a) Na przyjęciu podano wykwintne dania.
b) Atmosfera na balu była miła.
c) Mądry udziela dobrych rad.
d) Biednemu wiatr w oczy wieje.
4. Wskaż funkcje składniowe podkreślonych liczebników:
a) Wczoraj zjadłam dwie czekolady.
b) Tomek był drugi na mecie.
c) Pierwszy w konkursie nagrodę otrzymał rower.
d) Spotkajmy się u mnie o piątej.
e) Monika zwrócił się do drugiej Moniki z prośba o pomoc.
5. Dopasuj poszczególne zdania do funkcji, jakie w nich pełnią zaimki:
a) podmiot 1. Idziemy tam.
b) orzecznik 2. On jest taki.
c) przydawka 3. On jest pilnym uczniem
d) dopełnienie 4. To jest jego książka.
e) okolicznik 5. Posłuchajmy ich.
6. Dokonaj rozbioru logicznego i gramatycznego poniższego zdania. Przedstaw je na wykresie.
Współcześni sztuki życia i sposobów osiągania szczęścia skutecznie mogą się uczyć od starożytnych filozofów.
7. Ułóż zdania pasujące do poniższych wykresów:
a) _________.............________ b) _______......................._______
_____ _____ ______ ______ ______
_____ _____ ______ ______
_____
______