Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W GIMAZJUM
Temat: Jak współcześnie odczytać wymowę wiersza Marii Konopnickiej pt. „Rota”?
Cele.
- bogacenie czynnego słownictwa uczniów,
- kształcenie umiejętności i twórczej interpretacji utworu,
- kształcenie umiejętności formułowania własnych pod wpływem przeczytanego tekstu,
- doskonalenie umiejętności samodzielnej pracy z utworem,
- kształtowanie właściwej postawy patriotycznej i obywatelskiej, spełniającej wymogi współczesności.
2. Metody.
- praca z tekstem, zmodyfikowana heureza.
3. Formy.
- zbiorowa { w zorganizowanych zespołach uczniowskich}.
4. Środki dydaktyczne.
- Encyklopedia PWN.
5. Przebieg lekcji. Nawiązanie do nowego tematu. Wypowiedzi uczniów dotyczące rozumienia znaczenia wyrazu „rota”. Skorzystanie z zapisu encyklopedycznego.
6. Podanie tematu. Zapis na tablicy i w zeszytach. Pod tematem zapis znaczeń słowa „rota” : podstawowa formacja w wojsku z XVI i XVII w. ,tekst przysięgi , przyrzeczenia.
7. Realizacja. Podanie pytań do wiersza na tablicy:
Twoje pierwsze wrażenia po przeczytaniu utworu.
Czego dotyczą sprawy w nim poruszane?
Podkreśl czasowniki i zaimki, które ujawniają obecność podmiotu zbiorowego . Jaką zbiorowość on reprezentuje?
Jakie zwroty tę postawę wyrażają?
Utwór daje wizję bohaterskiej przyszłości, ale też poetka odwołuje się do przeszłości. Do jakiej tradycji historycznej nawiązują wyrażenia: „szczep Piastowy”, „orężny hufiec”, „złoty róg”?
Do kogo jest adresowany utwór?
Z jakim innym utworem można porównać „Rotę”? Udowodnij swój pogląd.
8. Dalsza realizacja. Podział klasy na grupy i przydział pytań. Wyjaśnienie czego wymaga każde z poleceń. Ustalenie terminu i zasady odpowiedzi na powyższe zagadnienia. Skrótowe przypomnienie okoliczności powstania utworu, warunków społeczno – politycznych, jakie wtedy panowały. Zwrócenie uwagi na etos walki o niepodległość tamtych czasów {M. Drzymała, dzieci z Wrześni }. Podkreślenie , że aby zrozumieć i właściwie zinterpretować utwór „Rota”, należy znać realia czasów w jakich powstał oraz sytuacje Polaków.
9. Posumowanie. Wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości uczniów. Zachęta do podjęcia pracy nad zagadnieniami oraz do dyskusji, która umożliwi m. in. odpowiedź na pytanie zawarte w temacie lekcji.
Opracował Krzysztof Mieszkowski
Rybnik