Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI TEATRALNEGO
KÓŁKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO
OPRACOWAŁA:
mgr IWONA CHODYNA
Szkoła Podstawowa
w Pniewie
- 1 -
WSTĘP
W dobie obecnych czasów, częstym aspektem w uzyskaniu pracy staje
się znajomość języka angielskiego. Idąc naprzeciw temu wyzwaniu, że już
niedługo na rynku pracy, niezbędna będzie umiejętność biegłego
posługiwania się tym językiem w mowie i w piśmie, a także mając na
względzie wszechstronny rozwój osobowości uczniów, oraz uwrażliwienie
ich na odbiór słowa mówionego na scenie, podjęłam się zorganizowania na
zajęciach pozalekcyjnych - koła teatralnego.
Teatr w życiu ucznia jest bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym
rozwój,podobnie jak zabawa i lektura. Choć jest to bardzo trudna forma
pracy, to może ona przynieść znakomite efekty i dać możliwość kształtowania
własnego bytu w takim stopniu, na jaki nie pozwala życie realne. Oprócz
wiedzy przekazywanej w atrakcyjny sposób, spełnia wiele funkcji
wychowawczych i korzystnie wpływa na rozwój emocjonalny uczniów.
Szeroko uaktywnia się fantazja ucznia, a także marzenia i zainteresowania.
Współczesne założenia metodyki nauczania języków obcych uczniów
w szkole podstawowej, zalecają stosowanie technik teatralnych,
wychodzących naprzeciw naturalnej tendencji uczniów do zabawy w
odgrywanie ról. Szczególną ich odmianę stanowią inscenizacje, będące
świetnym sposobem integracji umiejętności i wiedzy uczniów z różnych
dziedzin, a nadto niosą wiele korzyści w zakresie poszerzenia ich
kompetencji językowych, stanowiąc szczególną formę aktywności i ekspresji
twórczej. Teatr jest jedną z najciekawszych technik nauczania języka
angielskiego, ponieważ stwarza możliwość prowadzenia dialogów,
wypowiedzi językowych poprzez naśladowanie sytuacji rzeczywistych,
codziennych w sposób zabawowy, a jednocześnie jest on adekwatny do
zainteresowań uczniów – aktorstwo, zabawa w teatr, przebieranie się w
stroje.
- 2 -
Celem programu jest nie tylko uatrakcyjnienie zajęć pozalekcyjnych, ale
jednocześnie wniesienie radości i uśmiechu w twórczą działalność dziecka.
Bycie aktorem dowartościowuje dzieci, sprawia, że zaczynają wierzyć w
siebie, zwłaszcza, gdy inni patrzą na nich z podziwem. Udział w spektaklu
wiąże się też z przełamaniem wstydu i nieśmiałości.
Program kółka przedstawiany będzie na uroczystościach szkolnych i
międzyszkolnych.
Myślę, że taki rodzaj pracy z uczniem wzbogaci ofertę edukacyjną i
wychowawczą naszej szkoły, a zajęcia te staną się dla dzieci przyjemnością,
zabawą i ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu.
- 3 -
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE :
Nowa podstawa programowa z języka angielskiego zaleca
organizowanie dzieciom również pozalekcyjnych form nauki języka obcego
nowożytnego. Oprócz umiejętności językowych szkoła, poprzez nauczanie
języka obcego nowożytnego, powinna również kształtować postawy
ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur.
Uczeń w trakcie zajęć będzie recytować wierszyki i rymowanki, a także
śpiewać piosenki z repertuaru dziecięcego.
Założeniem programu jest więc wspomaganie rozwoju kompetencji
językowych ucznia, rozwijanie ciekawości wobec ...