Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program nauczania przedmiotu
Fryzjerstwo artystyczne
opracowała Anna Gąsior – Magierowska
I. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń/słuchacz powinien umieć:
– zorganizować stanowisko pracy do czesania fryzur artystycznych
zgodnie z zasadami ergonomii,
– zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
– przygotować klienta do wykonania fryzury artystycznej,
– dobrać środki stylizujące do określonego uczesania,
– zastosować elementy konstrukcyjne do czesania fryzur
rozbudowanych przestrzennie,
– zastosować elementy zdobnicze
zgodnie z projektem fryzury,
– uczesać fryzurę artystyczną zgodnie z projektem,
– usunąć elementy konstrukcyjne i zdobnicze zastosowane podczas
kształtowania fryzury,
– zastosować zasady czyszczenia elementów konstrukcyjnych i zdobniczych
- zastosować zasady czyszczenia, dezynfekcji przyrządu i stanowiska pracy
II. Materiał nauczania
1. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
oraz ochrony środowiska.
2. Przygotowanie klienta do czesania fryzur artystycznych.
1. Przygotowanie stanowiska pracy – dobór narzędzi.
2. Zapoznanie z technikami pracy z włosami:
• Wyczesywanie
• Tapirowanie
• Gładzenie
• Nawijanie
• Zwijanie
• Owijanie
• Skręcanie
• Splatanie
• Prostowanie
• Karbowanie
• Falowanie
• Dreadowanie
• Upinanie)
3. Dobór środków do stylingu - podział środków do etapów formowania fryzury (nadanie kształtu, rzeźbienie i utrwalenie fryzury
4. Dobór elementów dodatkowych fryzury: np. tresek, zdobnictwa itp.
5. Planowanie :
-dobór fryzury do typu urody klienta
-dobór fryzury do kształtu twarzy, głowy i sylwetki klienta
-dobór fryzury do właściwości włosów
3. Przebieg technologiczny formowania fryzury artystycznej
4. Fryzjerstwo artystyczne
4.1. SPLOTY
- wstępujący (angielski)
- zstępujący (duński)
- wstępujący dobierany (francuski)
- Warkocz w „kłos”
- Warkocz z czterech pasemek
- Warkocz z sześciu pasemek
- Plecionka z wielu pasm – pasma tkane między sobą
4.2. KOKI I UPIĘCIA - PODZIAŁ
1. Czesanie fryzur dziennych i wieczorowych,
2. Czesanie fryzur ślubnych, komunijnych, balowych, sportowych,
3. Czesanie fryzur historycznych.
4.Czesanie fryzur na potrzeby pokazów fryzjerskich, teatru, filmu, reklamy
i fotografii artystycznej.
4.3. UKŁADANIE FRYZUR MĘSKICH
1. Czesanie fryzur zgodnych z aktualną modą.
2. Czesanie fryzur na potrzeby pokazów fryzjerskich, teatru, filmu, reklamy
i fotografii artystycznej.
III. Ćwiczenia
o Przygotowanie stanowiska pracy do określonej fryzury
o Panowanie – projektowanie (pisanie projektu do wybranej fryzury)
o Wpinanie różnych elementów konstrukcyjnych we włosy.
o Wpinanie różnych wyrobów perukarskich we włosy.
o Wykonanie splotów
o Wykonanie fryzury męskiej w wybranym stylu
o Wykonywanie fryzury damskiej w wybranym stylu
o Czesanie fryzury damskiej charakterystycznej dla danej epoki.
o Czesanie fryzury męskiej zgodnie z aktualnymi trendami mody.
o Czesanie fryzury na potrzeby pokazu fryzjerskiego.
o Wykonywanie fryzury męskiej z zastosowaniem elementów zdobniczych
o Wykonywanie fryzury damskiej z zastosowaniem plecionek
IV. Środki dydaktyczne
Narzędzia, przybory i aparaty fryzjerskie.
Wyroby perukarskie: peruki, treski, dopinki, pasma włosów
Elementy konstrukcyjne: kule, siatki ...