Dodaj publikację
Autor
Anna Gąsior-Magierowska
Data publikacji
2011-06-21
Średnia ocena
5,00
Pobrań
127

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program nauczania specjalizacji fryzjerskiej wykonałam ponieważ ktoś stwierdził, że potrzebny - może komuś się przyda więc dodaję.
 Pobierz (doc, 54,0 KB)

Podgląd treści

Program nauczania przedmiotu

Fryzjerstwo artystyczne

opracowała Anna Gąsior – Magierowska

I. Szczegółowe cele kształcenia

W wyniku procesu kształcenia uczeń/słuchacz powinien umieć:

– zorganizować stanowisko pracy do czesania fryzur artystycznych

zgodnie z zasadami ergonomii,

– zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony

przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,

– przygotować klienta do wykonania fryzury artystycznej,

– dobrać środki stylizujące do określonego uczesania,

– zastosować elementy konstrukcyjne do czesania fryzur

rozbudowanych przestrzennie,

– zastosować elementy zdobnicze

zgodnie z projektem fryzury,

– uczesać fryzurę artystyczną zgodnie z projektem,

– usunąć elementy konstrukcyjne i zdobnicze zastosowane podczas

kształtowania fryzury,

– zastosować zasady czyszczenia elementów konstrukcyjnych i zdobniczych

- zastosować zasady czyszczenia, dezynfekcji przyrządu i stanowiska pracy

II. Materiał nauczania

1. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej

oraz ochrony środowiska.

2. Przygotowanie klienta do czesania fryzur artystycznych.

1. Przygotowanie stanowiska pracy – dobór narzędzi.

2. Zapoznanie z technikami pracy z włosami:

• Wyczesywanie

• Tapirowanie

• Gładzenie

• Nawijanie

• Zwijanie

• Owijanie

• Skręcanie

• Splatanie

• Prostowanie

• Karbowanie

• Falowanie

• Dreadowanie

• Upinanie)

3. Dobór środków do stylingu - podział środków do etapów formowania fryzury (nadanie kształtu, rzeźbienie i utrwalenie fryzury

4. Dobór elementów dodatkowych fryzury: np. tresek, zdobnictwa itp.

5. Planowanie :

-dobór fryzury do typu urody klienta

-dobór fryzury do kształtu twarzy, głowy i sylwetki klienta

-dobór fryzury do właściwości włosów

3. Przebieg technologiczny formowania fryzury artystycznej

4. Fryzjerstwo artystyczne

4.1. SPLOTY

- wstępujący (angielski)

- zstępujący (duński)

- wstępujący dobierany (francuski)

- Warkocz w „kłos”

- Warkocz z czterech pasemek

- Warkocz z sześciu pasemek

- Plecionka z wielu pasm – pasma tkane między sobą

4.2. KOKI I UPIĘCIA - PODZIAŁ

1. Czesanie fryzur dziennych i wieczorowych,

2. Czesanie fryzur ślubnych, komunijnych, balowych, sportowych,

3. Czesanie fryzur historycznych.

4.Czesanie fryzur na potrzeby pokazów fryzjerskich, teatru, filmu, reklamy

i fotografii artystycznej.

4.3. UKŁADANIE FRYZUR MĘSKICH

1. Czesanie fryzur zgodnych z aktualną modą.

2. Czesanie fryzur na potrzeby pokazów fryzjerskich, teatru, filmu, reklamy

i fotografii artystycznej.

III. Ćwiczenia

o Przygotowanie stanowiska pracy do określonej fryzury

o Panowanie – projektowanie (pisanie projektu do wybranej fryzury)

o Wpinanie różnych elementów konstrukcyjnych we włosy.

o Wpinanie różnych wyrobów perukarskich we włosy.

o Wykonanie splotów

o Wykonanie fryzury męskiej w wybranym stylu

o Wykonywanie fryzury damskiej w wybranym stylu

o Czesanie fryzury damskiej charakterystycznej dla danej epoki.

o Czesanie fryzury męskiej zgodnie z aktualnymi trendami mody.

o Czesanie fryzury na potrzeby pokazu fryzjerskiego.

o Wykonywanie fryzury męskiej z zastosowaniem elementów zdobniczych

o Wykonywanie fryzury damskiej z zastosowaniem plecionek

IV. Środki dydaktyczne

Narzędzia, przybory i aparaty fryzjerskie.

Wyroby perukarskie: peruki, treski, dopinki, pasma włosów

Elementy konstrukcyjne: kule, siatki ...