Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ewakacha, 2011-07-06, ocena:
komu się to może przydać, prócz autora?
Oscylacja, 2011-07-06, ocena:
A mi się bardzo podoba. Jest uproszczoną instrukcją jak się zabrać do takiego projektu. A pomysł przekazania "pałeczki" wychowawcy z klasy 4- godny naśladowania.
lelicja, 2011-07-31
bardzo dobry pomysł,od września będę wychowawcą i zamierzam ten pomysł realizować:-)
Cele:
- Utworzenie kroniki obejmującej najważniejsze wydarzenia z życia klasy na przestrzeni trzech lat
- Integracja zespołu klasowego
- Doskonalenie umiejętności językowych i plastycznych
Pod koniec trzeciej klasy, a więc wówczas, kiedy dobiega koniec I etapu edukacyjnego, wspólnie z dziećmi uczestniczę w tworzeniu kroniki klasowej. Została ona opracowana już trzykrotnie – pod koniec roku szkolnego 2004/2005, 2007/2008 i 2010/2011.
Uczniowie w ciągu trzech lat przeżyli wiele wspólnych, interesujących wydarzeń. Wspominając to, co razem przeżyliśmy, to co łączyło zespół klasowy i dbając o to, by wydarzenia te nie zostały zapomniane, postanowiłam, że przystąpimy do opracowania wspólnie z dziećmi kroniki klasowej.
W klasie III uczniowie zapoznają się z zapisem notatki kronikarskiej. Jest to więc świetna okazja, aby upamiętnić również własne przeżycia, dotyczące trzyletniej historii pobytu w szkole. Najpierw ustaliliśmy jakie to są wydarzenia, przyporządkowaliśmy im daty. Potem omawialiśmy i uzgodniliśmy treść poszczególnych wydarzeń, a także możliwość dołączenia do nich rysunków, zdjęć czy widokówek, tak, by dane przeżycie było przedstawione w wyrazisty i atrakcyjny sposób. Następnie uczniowie sami decydowali o czym chcą pisać. Niektóre wydarzenia przedstawiało jednocześnie dwoje, troje dzieci – kronika dzięki temu zyskiwała obszerniejsze informacje na temat danego wydarzenia. Potem na zajęciach pozalekcyjnych przystępowaliśmy do składania wykonanych kart w jedną całość, a na koniec uczniowie wykonywali ozdobną okładkę kroniki. Swoje ukończone dzieło dzieci prezentowały rodzicom na uroczystości zakończenia roku szkolnego kl. III. Rodzicom bardzo podobała się wykonana praca. Odnajdywali w niej również własny udział w niektórych wydarzeniach. Była więc to doskonała okazja do wielu wspomnień, a nawet wzruszeń.
Następnie, wraz z rozpoczęciem roku szkolnego kronikę przekazywałam nowemu wychowawcy klasy (już kl.IV). Dzięki temu uczniowie klas starszych mieli możliwość wglądu w historię wydarzeń swojej klasy, a to z kolei przyczyniło się do większej integracji zespołu klasowego i chęci uczestnictwa w dalszym życiu klasy. Zyskałam też wiele słów uznania od moich koleżanek mających wychowawstwo w starszych klasach. I wiem, że podjęta praca spełniała założone cele.