Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja pedagogiczna – Interactive English
Nauczanie z zastosowaniem tablicy interaktywnej w pracowni językowej
Rozpoczęcie realizacji innowacji: etap wdrożeniowy – drugie półrocze roku szkolnego 2009/2010, etap pełny – od września 2010
Czas realizacji: 1,5 roku
Nauczyciel realizujący: Jacek Olendrowicz
Podmiot realizacji: etap wdrożeniowy – klasy pierwsze, etap pełny – klasy pierwsze i drugie
Miejsce realizacji: Gimnazjum nr 1 im. Króla Władysława Jagiełły w Działdowie
Założenia i cele
Niniejsze opracowanie jest prezentacją innowacji polegającej na realizowaniu
w klasach pierwszych (a docelowo w pierwszych i drugich) programu nauczania języka angielskiego z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Jest to urządzenie
o wyglądzie dużej tablicy, współdziałającej z komputerem i projektorem multimedialnym. Tablica pełni rolę wielkiego monitora, który reaguje na dotyk specjalnego pióra bądź palca. Dzięki temu osoba stojąca przy tablicy może obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze. Tablica ma ponadto własne oprogramowanie ułatwiające prace nauczycielowi oraz pozwalające na robienie notatek i zapisywanie ich w pamięci komputera.
Użycie tablicy interaktywnej pozwala na:
• wsparcie nauczyciela dowolnego przedmiotu całą dostępną technologią informacyjną i komunikacyjną bez konieczności przechodzenia do pracowni komputerowej
• prowadzenie interaktywnego nauczania z użyciem tylko jednego komputera w klasie
• sprawne prezentowanie przed całą klasą wykresów, animacji, interakcji, filmów i i obrazów
• rozwiązywanie zadań, prowadzenie dyskusji, kreowanie pomysłów, tworzenie projektów na ekranie
• notowanie komentarzy na tablicy, zapamiętywanie ich w pamięci komputera i wywoływanie na życzenie
• szybką i wygodną realizację powtórek i sprawdzianów oraz bieżącej kontroli
i oceny
• podniesienie motywacji do nauki oraz zdolności percepcyjnych uczniów ze względu na nowoczesne środowisko pracy.
U podstaw niniejszej innowacji leży przekonanie, że szkoła może i powinna oferować uczniom możliwość pełnego wykorzystania ich uzdolnień oraz poszerzania wiedzy i umiejętności, a także kultywować ciekawość poznawczą uczniów i motywować je do dalszej edukacji.
Przeprowadzone badania stwierdzają, że na III i IV poziomie nauczania praca z tablicą interaktywną pozwala uzyskać lepsze wyniki kształcenia w porównaniu do wyników grupy nauczanej metodami tradycyjnymi. Wysoka skuteczność edukacyjna jest rezultatem możliwości modyfikacji wybranych elementów zajęć w trakcie ich trwania, a także łatwego przekształcania ich struktury, poprzez m.in. odwołanie się do wcześniej poczynionych notatek (np. na poprzednich zajęciach), możliwości rozbudowy i atrakcyjnego wyjaśnienia trudniejszej partii materiału poprzez różnego rodzaju prezentacje dynamiczne i interaktywne. Tablica interaktywna pozwala na elastyczne prowadzenie zajęć i łatwe dostosowanie poziomu nauczania do potrzeb danej klasy czy grupy. Jest to szczególnie istotne w przypadku uczniów gimnazjum, gdzie różnice między poziomem wiadomości poszczególnych uczniów są duże.
Cele główne
Poza celami wynikającymi z realizacji programu nauczania w klasach pierwszych i drugich, autor innowacji zamierza ...