Dodaj publikację
Autor
Jacek Olendrowicz
Data publikacji
2011-07-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
42

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawozdanie z innowacji pedagogicznej Interactive English.
 Pobierz (doc, 40,0 KB)

Podgląd treści


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ: „INTERACTIVE ENGLISH.

Nauczanie z zastosowaniem tablicy interaktywnej w pracowni językowej”

Innowacja pedagogiczna przeprowadzona została w dwóch etapach:
– etap wdrożeniowy – drugie półrocze roku szkolnego 2009/2010
– etap pełny – od września 2010.

Etap wdrożeniowy rozpoczął się w zasadzie w styczniu 2009 roku od zamontowania tablicy interaktywnej, projektora oraz instalacji oprogramowania: Exam Challenges Digital 2 i 3, a także innych, niezbędnych w pracy programów komputerowych. Czas ferii zimowych poświęciłem na opanowanie zasad posługiwania się tablicą multimedialną, wysondowaniu możliwości oprogramowania zakupionego wraz z tablicą, jak również korzystania z wyżej wymienionych programów. Ukończyłem również warsztaty: „Tablica interaktywna w edukacji”, zorganizowany przez DCKU w Działdowie.

Już od początku pracy nad realizacją treści programowych z użyciem tablicy interaktywnej jasno wynikało, iż możliwości, jakie daje to urządzenie, bardzo podnosi atrakcyjność pracy na lekcji. Dzieci bardzo prosiły o możliwość wykonania ćwiczeń interaktywnych, co najważniejsze, w rozwiązywanie ćwiczeń włączały się nie tylko dzieci zdolne, ale także bardzo często te słabsze, wcześniej nie wykazujące większego zainteresowania i zaangażowania w proces nauczania.

Analiza ankiet wykazuje, iż uczniowie docenili możliwość prześledzenia zapisu słuchanego tekstu, rozbudowanej pracy nad nowym materiałem (możliwość podkreślania słów, fraz lub fragmentów tekstu, dopisywania tłumaczeń itp.). Przydatna okazała się również łatwa dostępność objaśnień gramatycznych do realizowanych treści, oraz do słownika słów i wyrażeń z podręcznika oraz ich prawidłowej wymowy.

Tablica interaktywna okazuje się także bardzo przydatnym narzędziem edukacyjnym rozszerzającym i pogłębiającym realizowane treści programowe. Częstym sposobem tego typu wykorzystania jest możliwość prezentowania realizowanych treści w żywym, potocznym języku (na przykład prezentowanie fragmentów filmów, utworów muzycznych, programów, w których używana jest nowo poznawana struktura gramatyczna lub leksykalna).

Możliwość użycia tablicy interaktywnej jest również czynnikiem aktywizującym uczniów do samodzielnej pracy i przygotowania materiałów wpływających na uatrakcyjnienie zajęć oraz prac domowych. Przykładami takich działań mogą być prezentacje multimedialne uczniów klas trzecich pokazujące aspekty życia państw anglojęzycznych na bazie wiadomości i umiejętności rozwijanych na lekcjach informatyki. Uczniowie klas drugich mieli możliwość przygotowania lekcji prezentujących ich ulubione piosenki, połączone z analizą tekstów piosenek oraz wykonywaniem ćwiczeń leksykalnych przygotowanych samodzielnie przez uczniów.

Wspomnieć należy, iż użycie wspomnianego wielokrotnie narzędzia dało również możliwość podniesienia atrakcyjności innych aspektów pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej, nie będących bezpośrednio przedmiotem niniejszej innowacji. Mam na myśli warsztaty dla rodziców prowadzonych podczas spotkań z rodzicami przeze mnie, lub wykonanych przez uczniów, prezentacje wyników pracy dydaktyczno – wychowawczej dla rodziców oraz uczniów, analiza filmów edukacyjnych na godzinach do dyspozycji wychowawcy i wielu, wielu innych.

W maju 2011 roku przeprowadzone zostały ankiety ...