Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ KONKURSU CZYTELNICZEGO NA TEMAT UTWORU CARLA COLLODIEGO „PINOKIO”
CELE:
- sprawdzenie stopnia znajomości treści książki Carla Collodiego „Pinokio”
- popularyzacja wartościowej literatury wśród młodych czytelników,
- mobilizowanie uczniów do czytania,
- pogłębiania ich ciekawości czytelniczej,
- kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- kształtowanie umiejętności przekazywania przez dzieci zapamiętanych faktów z lektury,
- uaktywnienie uczniów poprzez udział w konkursach.
POMOCE dla ucznia:
kartki A4, pisaki, klej, arkusze A1, obrazki przedstawiające postaci i sceny z utworu, krzyżówka, paski z cechami charakteru.
UCZNIOWIE PRACUJĄ W 4-OSOBOWYCH GRUPACH, REPREZENTUJĄCYCH POSZCZEGÓLNE KLASY CZWARTE.
PUNKTY PRZYZNAWANE SĄ W POSTACI CUKIERKÓW – PRZY KAŻDEJ GRUPIE STOJĄ UCZNIOWIE KL. 5 lub 6 – ASYSTENCI, KTÓRZY NA ZNAK PROWADZĄCEGO WKŁADAJĄ CUKIERKI DO NACZYŃ.
NA WYKONANIE KAŻDEGO ZADANIA UCZNIOWIE MAJĄ OKREŚLONY CZAS.
PRZEBIEG KONKURSU:
I. Uczniowie wybierają lidera grupy, który zapisuje odpowiedzi i zgłasza gotowość drużyny.
II. Zgłaszają wykonanie zadania poprzez podniesienie do góry ręki lub kartki z odpowiedzią.
III. ZADANIE PIERWSZE
Uczniowie otrzymują pisaki i puste kartki A4, na których udzielają odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela prowadzącego pytania.
Za każde pytanie można uzyskać 1 pkt.
CZAS PRZEZNACZONY NA WYKONANIE – 15s na każdą odpowiedź.
IV. ZADANIE DRUGIE
Grupy otrzymują obrazki przedstawiające sceny z utworu i układają je w kolejności chronologicznej. Naklejają je na arkusze A1.
Za to zadanie uczniowie mogą uzyskać 4p.
Wszystko poprawnie – 3p,
8-9 poprawnie – 2p,
6-7 poprawnie – 1p.
Grupa, która wykona zadanie jako pierwsza w całości poprawnie otrzymuje dodatkowy punkt.
CZAS PRZEZNACZONY NA WYKONANIE – 3 min.
V. ZADANIE TRZECIE
Grupy otrzymują rozsypankę cech charakteru, wśród których znajduje się kilka cech nie dotyczących bohatera. Dzieci wybierają tylko cechy Pinokia i wpisują je do tabeli z podziałem na cechy sprzed i po duchowej przemianie pajaca.
19-18 poprawnie – 3p,
17-15 poprawnie – 2p,
14-11 poprawnie – 1p.
Każdą błędnie wybraną cechę odejmujemy od ilości poprawnych odpowiedzi.
Grupa, która wykona zadanie jako pierwsza w całości poprawnie otrzymuje dodatkowy punkt.
CZAS PRZEZNACZONY NA WYKONANIE – 5 min. na każdą odpowiedź.
VI. ZADANIE CZWARTE
Uczniowie otrzymują 15 obrazków przedstawiających znane postaci
z różnych utworów literackich. Wybierają (naklejają na arkusz a1) spośród nich bohaterów „Pinokia”, których nazywają i krótko opisują ich związek z utworem, według podanego wzoru.
Za poprawny wybór 7 postaci – 2p.
Za poprawny wybór 5-6 postaci – 1p.
Każda postać spoza utworu liczy się jako błąd o jest odejmowana
od ilości poprawnych odpowiedzi.
Za poprawnie podpisane postaci – do 3p (7 postaci – 3p, 6 postaci – 2p., 5 postaci – 1p.)
W sumie za to zadanie można uzyskać 5p.
CZAS PRZEZNACZONY NA WYKONANIE – 7 minut.
VII. ZADANIE ...