Dodaj publikację
Autor
Joanna Haśko
Data publikacji
2011-09-12
Średnia ocena
3,00
Pobrań
890

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam przykładowy Plan Działań Wspierajacych dla dziecka z ADHD.
 Pobierz (docx, 16,4 KB)

Komentarze

13SMOLARCZYK68, 2011-10-24

fajny,będę się na nim wzorować

iwonrog111, 2012-02-18

To jest akurat karta indywidualnej pomocy, a nie plan działań wspierających!!!

Podgląd treści

Plan Działań Wspierających (PDW) - informacje ogólne

W Polskim systemie oświaty uczeń ADHD otrzymuje opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej na mocy, której nauczyciel jest obowiązany, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

Na podstawie opinii zespól specjalistów z danej placówki zakłada Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia, która jest podstawą do opracowania Planu Działań Wspierających (PDW). Opracowany PDW realizowany jest na zajęciach obowiązkowych, dodatkowych i nadobowiązkowych.

Realizacja PDW w pracy z uczniem z ADHD wymaga od nauczyciela uświadomienia sobie, że temu uczniowi należy zapewnić zaspokojenie następujących potrzeb:

- kontrolowanego i zaplanowanego ruch,

- ograniczonej ilości bodźców,

- potrzeby stałości i niezmienności,

- potrzeby jasny reguł, zasad, komunikatów i poleceń,

- potrzeby powtórzeń, przewidywalności, konsekwencji,

- potrzeby odpowiedniej organizacji stanowiska pracy,

- potrzeby częstych dodatnich wzmocnień.

Z tych potrzeb wynikają zasady pracy z uczniem:

- akceptacja dziecka i indywidualizacja,

- zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i sukcesu,

- precyzowanie zasad, reguł, formułowanie jasnych, krótkich, jednoznacznych poleceń,

- przypominanie o samokontroli i sprawdzaniu, przy stosowaniu wzmocnień pozytywnych,

- podążanie za zainteresowaniami dziecka,

- tworzenie odpowiedniej struktury zewnętrznej organizującej rozpraszające bodźce,

-zasady współpracy z rodzicami.

Zasady ocenienia:

- zasada nie karania za objawy,

- ocenianie za osiągnięcia oraz włożony wysiłek w rozwiązanie zadań,

- natychmiastowe nagradzanie.

Plan Działań Wspierających - przykład

Imię i nazwisko: Krzysztof XYZ

Szkoła Podstawowa nr …….. w ……………………………

Klasa ……

Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej numer ……………………….. wydana w dniu ………………………….

Zespół w składzie: psycholog, pedagog szkolny, reedukator, logopeda, wychowawca na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb ucznia obejmują go pomocą psychologiczno-pedagogiczna na terenie placówki w roku szkolnym ………..

Cele edukacyjne:

realizacja celów wynikających z postawy programowej.

Cele terapeutyczne:

zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, przewidywalności i stałości,

zapewnienie akceptacji przez grupę rówieśnicza,

umiejętność rozpoznawania i nazywania uczuć własnych i innych,

rozwijanie mocnych stron,

zwiększenie motywacji do nauki,

rozwijanie kompetencji w zakresie umiejętności psychospołecznych,

nabyci umiejętności radzenia sonie w trudnych sytuacjach,

nabycie umiejętności opanowania odruchów złości, agresji i zachowań impulsywnych.

Obszary, w których uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne:

strefa ruchowa (wyraźny niepokój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki, częsta potrzeba ruchu, gadatliwość, inne),

sfera poznawcza (skupienie uwagi, wzmożona wrażliwość na zewnętrzne bodźce rozpraszające, pochopność myślenia, trudność w planowaniu własnej aktywności, znajomość zasad bez umiejętności adekwatnego zastosowania ich w konkretnej sytuacji, inne),

sfera emocjonalna (szybkie, silne reakcje emocjonalne, wzmożona ekspresja uczuć, zwiększona wrażliwość emocjonalna na bodźce otoczenia, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, inne),

relacje społeczne (nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi, pozycja w grupie ...