Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
13SMOLARCZYK68, 2011-10-24
fajny,będę się na nim wzorować
iwonrog111, 2012-02-18
To jest akurat karta indywidualnej pomocy, a nie plan działań wspierających!!!
Plan Działań Wspierających (PDW) - informacje ogólne
W Polskim systemie oświaty uczeń ADHD otrzymuje opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej na mocy, której nauczyciel jest obowiązany, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
Na podstawie opinii zespól specjalistów z danej placówki zakłada Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia, która jest podstawą do opracowania Planu Działań Wspierających (PDW). Opracowany PDW realizowany jest na zajęciach obowiązkowych, dodatkowych i nadobowiązkowych.
Realizacja PDW w pracy z uczniem z ADHD wymaga od nauczyciela uświadomienia sobie, że temu uczniowi należy zapewnić zaspokojenie następujących potrzeb:
- kontrolowanego i zaplanowanego ruch,
- ograniczonej ilości bodźców,
- potrzeby stałości i niezmienności,
- potrzeby jasny reguł, zasad, komunikatów i poleceń,
- potrzeby powtórzeń, przewidywalności, konsekwencji,
- potrzeby odpowiedniej organizacji stanowiska pracy,
- potrzeby częstych dodatnich wzmocnień.
Z tych potrzeb wynikają zasady pracy z uczniem:
- akceptacja dziecka i indywidualizacja,
- zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i sukcesu,
- precyzowanie zasad, reguł, formułowanie jasnych, krótkich, jednoznacznych poleceń,
- przypominanie o samokontroli i sprawdzaniu, przy stosowaniu wzmocnień pozytywnych,
- podążanie za zainteresowaniami dziecka,
- tworzenie odpowiedniej struktury zewnętrznej organizującej rozpraszające bodźce,
-zasady współpracy z rodzicami.
Zasady ocenienia:
- zasada nie karania za objawy,
- ocenianie za osiągnięcia oraz włożony wysiłek w rozwiązanie zadań,
- natychmiastowe nagradzanie.
Plan Działań Wspierających - przykład
Imię i nazwisko: Krzysztof XYZ
Szkoła Podstawowa nr …….. w ……………………………
Klasa ……
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej numer ……………………….. wydana w dniu ………………………….
Zespół w składzie: psycholog, pedagog szkolny, reedukator, logopeda, wychowawca na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb ucznia obejmują go pomocą psychologiczno-pedagogiczna na terenie placówki w roku szkolnym ………..
Cele edukacyjne:
realizacja celów wynikających z postawy programowej.
Cele terapeutyczne:
zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, przewidywalności i stałości,
zapewnienie akceptacji przez grupę rówieśnicza,
umiejętność rozpoznawania i nazywania uczuć własnych i innych,
rozwijanie mocnych stron,
zwiększenie motywacji do nauki,
rozwijanie kompetencji w zakresie umiejętności psychospołecznych,
nabyci umiejętności radzenia sonie w trudnych sytuacjach,
nabycie umiejętności opanowania odruchów złości, agresji i zachowań impulsywnych.
Obszary, w których uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne:
strefa ruchowa (wyraźny niepokój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki, częsta potrzeba ruchu, gadatliwość, inne),
sfera poznawcza (skupienie uwagi, wzmożona wrażliwość na zewnętrzne bodźce rozpraszające, pochopność myślenia, trudność w planowaniu własnej aktywności, znajomość zasad bez umiejętności adekwatnego zastosowania ich w konkretnej sytuacji, inne),
sfera emocjonalna (szybkie, silne reakcje emocjonalne, wzmożona ekspresja uczuć, zwiększona wrażliwość emocjonalna na bodźce otoczenia, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, inne),
relacje społeczne (nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi, pozycja w grupie ...