Dodaj publikację
Autor
Beata Chudio
Data publikacji
2011-09-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
172

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zestawienia, złożenia i zrosty - konspekt zajęć z języka polskiego dla klasy II.
 Pobierz (doc, 42,0 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT LEKCJI

Data: ……………………………...
Nauczyciel: ……………………….
Przedmiot: język polski
Klasa: II gimnazjum
Temat: Jak rozmnażają się wyrazy?
Cele lekcji:
Po zajęciach uczeń powinien:
zapamiętać:
- pojęcia: wyrazy złożone, zestawienia i zrosty,
- zasady rozpoznawania zestawień, zrostów i złożeń,
rozumieć:
- w jakim celu stosujemy wyrazy złożone,
umieć:
- rozpoznać wyrazy złożone,
- budować zdania z użyciem złożeń, zestawień i zrostów-
- tworzyć i rozpoznawać wyrazy pochodne od wyrażeń przyimkowych oraz dwu i więcej wyrazów podstawowych (złożenia, zrosty, zestawienia)
- tworzyć definicje słowotwórcze.
Ocenie podlegać będzie:
- wymagania podstawowe:
- uczeń zna pojęcia: zestawienie, złożenie, zrost,
- potrafi samodzielnie podać przykłady wyrazów,
- buduje logiczne zdania z użyciem zestawień, złożeń i zrostów,
- zna pojęcia sufiks, prefiks i interfiks.
- wymagania dopełniające:
- uczeń tworzy definicje słowotwórcze wyrazów,
- zna pojęcia: rodzina wyrazów, oboczność, podstawa słowotwórcza, końcówka fleksyjna,
- zna zasady tworzenia rodziny wyrazów.

Plan zajęć:

1. Etap
Wprowadzenie: ok. 10 minut
Planowane aktywności: utrwalenie wiadomości z ostatnich zajęć: rodzina wyrazów, oboczność, podstawa słowotwórcza, końcówka fleksyjna. Wprowadzenie w tematykę zajęć
Uwagi: rozmowa z uczniami, dyskusja, kartki z wypisanymi pojęciami, przykłady zestawień, zrostów i złożeń do przyklejenia na tablicy

2. Etap
Zaangażowanie: ok. 25 minut
Planowane aktywności: rozdanie kart pracy, wykonywanie ćwiczeń utrwalających, krzyżówki.
Uwagi: 2 rodzaje kart pracy – dla uczniów zdolniejszych i słabszych, kontrola wykonywanych zadań, praca indywidualna, grupowa, głośne przedstawienie wyników prac obydwu grup.

3. Etap
Podsumowanie: ok. 10 minut
Planowane aktywności: powtórzenie pojęć poznanych na lekcji, podawanie nowych przykładów, budowanie zdań. Burza mózgów, podsumowanie zajęć. Podanie pracy domowej: test strona www.testywiedzy.pl, ćwiczenia z podręcznika do kształcenia językowego.

Załączniki

Wyrazy złożone

Grupa A

Zadanie 1.
Nazwij wyrazy złożone: (zestawienie, złożenie, zrost).

Wzór: dobranoc czyli dobra – noc – zrost

a. Biały Dom - ……………………………………………………….
b. Bożydar - ………………………………………………………...
c. siedmioletni - …………………………………………………….
d. wieczne pióro - …………………………………………………..
e. równoległobok - ………………………………………………….

Zadanie 2.
Ułóż pięć zdań z powyższymi wyrazami.
1. ………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………...
2. …………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………
3. ……………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
4. ……………………………………………………………………………………….....
………………………………………………………………………………………………
5. ….......................................................................................................................................
……………………………………………………………………………………………..

Wyrazy złożone

Grupa B

Zadanie 1.

Wyjaśnij znaczenie złożeń, wykorzystując wyrazy podstawowe

Wzór: golibroda – człowiek, który goli brody

a. złoczyńca - ……………………………………………………………………
b. lekkomyślny - ………………………………………………………………..
c. samolub - …………………………………………………………………….
d. prostokąt - ……………………………………………………………………
e. trójząb - ………………………………………………………………………

Zadanie 2.
Nazwij wyrazy złożone: (zestawienie, złożenie, zrost).

Wzór: dobranoc czyli dobra – noc – zrost

a. Rzeczpospolita - ……..............................................................................................
b. Czerwony Kapturek - …........................................................................................
c. Bajkopisarz - ……………………………………………………………………..
d. Czarna porzeczka - ……………………………………………………………….
e. Zmartwychwstanie - ……………………………………………………………...
f. Drugoklasista - ……………………………………………………………………