Dodaj publikację
Autor
Beata Chudio
Data publikacji
2011-09-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
104

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jak oceniać uczniów?
 Pobierz (doc, 43,0 KB)

Podgląd treści

POMIAR DYDAKTYCZNY NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO
W GIMNAZJUM

Nieodłącznym elementem pracy dydaktyczno – wychowawczej jest ocenianie uczniów, tzw. pomiar dydaktyczny, który z całą pewnością jest najtrudniejszym etapem pracy nauczyciela.
Pomimo doświadczenia i upływu lat pracy w zawodzie, nikt z nas nie może być pewien tego, że ocenił ucznia prawidłowo. Często bowiem okazuje się, że jest wiele czynników wpływających na proces oceniania dziecka, które nie zależą ani od nas ani też od naszego ucznia.
Istotnym elementem, jest więc gruntowne przygotowanie się do procesu oceniania wiadomości i umiejętności uczniów.
Czynnikami niezależnymi od nas w procesie oceniania mogą być:
➢ Stres dziecka przed publicznym wystąpieniem.
Niestety mało kto z nas pamięta, wywołanie do odpowiedzi w czasach, gdy to my byliśmy uczniami, ale dziś zapominamy o tym, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Często zdarzało się przecież, że podczas odpowiedzi ustnych brakowało nam tchu, zapominaliśmy najprostszych reguł i zasad. Nie wynikało to przecież z naszego lenistwa, czy nieprzygotowania się do lekcji, to raczej rodzaj swoistego strachu przed porażką. Dziś natomiast siedząc za biurkiem jesteśmy oburzeni faktem, że nasz uczeń nie potrafi wydobyć z siebie żadnego słowa, prócz tego, że poświęcił na naukę wiele godzin.
Rada dla nauczyciela
- podczas odpytywania ucznia nietrudno zauważyć u niego drżące ze strachu dłonie. Wręcz swojemu dziecku długopis, nieduży piórnik, którym będzie mogło obracać do woli. Zaabsorbowane nowym zajęciem, zapomni o strachu i lęku związanym z odpowiedzią.
➢ Selekcjonowanie zdobytych wiadomości.
Żyjąc w dobie komputerów, telefonów, bryków i wszechobecnej telewizji, musimy pamiętać o tym, że młode pokolenie nieumiejętnie selekcjonuje wiadomości. Bez względu na to, czy dziecko odpytywane jest ustnie czy pisemnie, coraz częściej stwierdzamy, że jest nieprzygotowane do lekcji. Brak wiadomości, to wynik nieumiejętnego uczenia się. Dziecko, które poświęca na naukę wiele godzin z czasem odczuwa zmęczenie, dlatego oglądając obrazki, reprodukcje obrazów zapamiętuje to co mu się spodoba i zaciekawi w niezrozumiały dla nas sposób. Niestety następnego dnia z całą pewnością zapytamy go czegoś zupełnie innego. Nietrudno zauważyć, że taki uczeń z czasem straci motywację do nauki. Świadomość, że jego praca nijak przekłada się na oceny szkolne wywoła niechęć a nawet agresję.
Rada dla nauczyciela
- zajęcia lekcyjne są przede wszystkim po to, żeby zwrócić szczególną uwagę na istotne pojęcia, zagadnienia zgodne z PP. Należy pamiętać o tym, że dziecko nie posiada takich dokumentów i nie jest świadome tego, co ma umieć. To naszą rolą jest zwrócenie uwagi dziecka na najistotniejsze problemy dotyczące tematu zajęć. Przeglądając notatkę z lekcji, podręcznik, z całą pewnością ...