Dodaj publikację
Autor
Aneta Barylewicz-Nowak
Data publikacji
2011-10-03
Średnia ocena
5,00
Pobrań
174

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program własny wychowawczy "Savoir - vivre czyli grzeczność na co dzień".
 Pobierz (doc, 67,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM WLASNY – WYCHOWAWCZY,
SAVOIR-VIVRE CZYLI GRZECZNOŚĆ NA CO DZIEŃ

Savoir-Vivre brzmi jak lekka ozdoba, zewnętrzny połysk, który zdobi podobnie jak uczesanie i makijaż. Można go uznać za sztukę poruszania się między ludźmi, rodzaj towarzyskiego prawa jazdy. Podsuwa sposoby zachowania się w różnych sytuacjach, dając tym samym nieco pewności siebie. Nie trzeba zatem dodawać, że znajomość Savoir-Vivre’u jest bardzo ważna i pomocna w życiu każdego człowieka, bowiem lęk przed kompromitacją i ośmieszeniem się krępuje ruchy i odbiera pewność siebie i wiarę we własne siły. Rozumiejąc istotę problemu postanowiłam w latach … z uczniami mojej klasy wzbogacić pracę wychowawczą o elementy propagujące zasady Savoir-Vivre’u.
Celem mojej pracy jest zapoznanie uczniów z zasadami właściwego zachowania, propagowanie kultury osobistej i kultury języka oraz rozwijanie potrzeby praktycznego wykorzystania tych zasad w życiu codziennym. Jest to ważny element wychowania i wykształcenie tych umiejętności u dzieci wpłynie na dalsze życie.
Oto cele szczegółowe:
➢ umacnianie dobrych obyczajów w polskiej tradycji,
➢ kultywowanie zasad dobrego zachowania,
➢ poznanie sposobów zachowanie w różnych sytuacjach,
➢ rozwijanie potrzeby stosowania grzeczności na co dzień,
➢ kształcenie kultury języka przez podkreślenie znaczenia zwrotów grzecznościowych w mowie potocznej,
➢ praktyczne wykorzystanie poznanych zasad kultury osobistej.

Realizując program wychowawczy dodatkowo wprowadzę do niego cykl lekcji poświęconych istotnym problemom kultury osobistej i kultury słowa oraz zasadom właściwego zachowania w różnych sytuacjach.

Aby wprowadzić w praktykę poznane na zajęciach zasady Savoir-Vivre’u powierzę wszystkim uczniom mojej klasy role „Strażników” dbających o przestrzeganie zasad w życiu klasy i przenoszenie ich do codziennych sytuacji w domu, na podwórku podczas zabaw itd.
Uczniowie klasy tzw. „Strażnicy” strzegą pięciu zasad kultury zachowania, a mianowicie będą:
➢ Strażnikami eleganckich słów;
➢ Strażnikami zwrotów grzecznościowych;
➢ Strażnikami kulturalnego spożycia posiłku;
➢ Strażnikami czystości i porządku;
➢ Strażnikami dobrego zachowania.

Realizacja odbywać się będzie w cyklach miesięcznych w powiązaniu ze świętami przypadającymi na określony miesiąc.

Efekty:
Znajomość zasad właściwego zachowania się oraz stosowania ich w życiu codziennym.
Podniesienie poziomu kultury osobistej i wzbogacenie języka np. stosowanie zwrotów grzecznościowych, eliminowanie z języka wulgaryzmów itp.

MIESIĘCZNY ROZKŁAD MATERIAŁU PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
SAVOIR - VIVRE CZYLI GRZECZNOŚĆ NA CO DZIEŃ
|Miesiąc |Hasło miesiąca |Główne zagadnienia – treści |Liczba |Sposoby realizacji |Pomoce |
| | | |godzin | |dydaktyczne |
| |Kindersztuba szkolna|Wprowadzenie do zagadnień |1 godz. |- wyjaśnienie pojęcia savoir - vivre, |podręcznik |
| | |savoir - vivre | |- kindersztuba - co to takiego? | |
|WRZESIEŃ | | | |- burzliwe dzieje dobrych obyczajów. | |
| | | | | | |
| | |Zasady dobrego zachowania | |- zapoznanie uczniów z zasadami | |
| | |w szkole: | |panującymi w szkole wobec nauczycieli i | |
| | |- wobec grona pedagogicznego, |1 godz. |uczniów, |kącik klasowy |
| | |- zachowanie na lekcji i podczas | |- odgrywanie scenek dramowych, | |
| | |przerw, | | | |
| | |- zachowanie ...