Dodaj publikację
Autor
Aneta Barylewicz-Nowak
Data publikacji
2011-10-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
18

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program regionalny "Opolszczyzna - moja mała Ojczyzna".
 Pobierz (doc, 81,0 KB)

Podgląd treści

|Program regionalny |
|„Opolszczyzna – moja mała Ojczyzna” |
| |
|Publiczna Szkoła Podstawowa w Opolu |
| |
|Rok szkolny |
| |
|Aneta Barylewicz - Nowak |

O programie

Opracowany program edukacyjny dotyczy I etapu kształcenia dla klasy pierwszej.
Głównym źródłem wiedzy ucznia są jego osobiste doświadczenia zdobywane w trakcie poznawczej i twórczej aktywności. Kształcenie więc, opiera się na aktywności dziecka oraz na jego naturalnej ciekawości. Program jest zgodny z założeniami programu edukacji zintegrowanej. Opiera się głównie na doświadczeniu, obserwacji i związkach emocjonalnych z rodziną, szkołą, rodzinną miejscowością, najbliższą okolicą, regionem, wreszcie Ojczyzną.
W programie edukacji regionalnej zawarte są szczegółowe zagadnienia, metody i formy pracy, metody oceniania, środki i przewidywane osiągnięcia uczniów. Szkoła powinna odgrywać główną rolę w przywracaniu dziedzictwa kulturowego w regionie oraz inspirować działania twórcze, konieczne przy odszukiwaniu i zachowaniu swojej tożsamości.
Opracowany program jest zgodny z głównymi zadaniami Publicznej Szkoły Podstawowej w Opolu.
Rozszerza treści edukacji regionalnej zawarte w programie zintegrowanej edukacji w kl. I – III. Edukacja regionalna nie może być realizowana odrębnie, musi być integralną częścią procesów nauczania- uczenia się i wychowania.

Główne cele opracowanego programu to :
 
1.     Wyposażenie ucznia w podstawowy zasób wiedzy o własnej miejscowości i regionie.
2.     Rozwój osobowości ucznia wrażliwego na otaczającą go rzeczywistość kulturową i przyrodniczą.
3.     Rozwijanie poczucia odpowiedzialności, poszanowania dla dziedzictwa kulturowego własnej miejscowości, regionu, Ojczyzny.
 
 
CELE  SZCZEGÓŁOWE – OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
 
UCZEŃ:
-         zna najbliższe środowisko,
-         interesuje się historią i kulturą Opola i całego regionu,
-         wzmacnia więzi z kulturą, historią, przyrodą swojego rodzinnego miasta,
-         aktywnie uczestniczy w życiu rodziny, szkoły, miasta i regionu,
-         wie, że należy z szacunkiem i odpowiedzialnością odnosić się do ginących już tradycji i dziedzictwa kulturowego regionu,
-         zna zwyczaje związane ze zmianami pór roku, obrzędy, gwarę, pieśni, przyśpiewki, tańce ludowe Śląska Opolskiego,
- zna legendy i podania dotyczące najbliższych okolic Opola,
-         utrwala w pracach plastycznych, literackich, na fotografiach ciekawe miejsca, stroje, ludzi, opowieści,
-         rozwija wyobraźnię, fantazję, twórcze myślenie i działania w różnych plastycznych dziedzinach sztuki,
-         wzmacnia prawidłowe relacje z rodziną i szkołą,
-         ma poczucie przywiązania lokalnego oraz poczucie wspólnoty narodowej,
-         zna wzorce właściwego zachowania w różnych miejscach publicznych miasta,
-         umiejętnie korzysta z biblioteki szkolnej i publicznej,
-         uważnie obserwuje zjawiska, obiekty przyrodnicze, społeczne i kulturowe mu dostępne,
-         jest wrażliwy na piękno i niepowtarzalność miejsc w najbliższej okolicy,
-         rozwija własny system wartości związany z rodziną, wspólnotą lokalną, regionalną, miejscem zamieszkania, regionem i krajem.
 
Treści kształcenia
 
1.     Dom rodzinny – dziecko jako członek rodziny.
-         Dom i jego otoczenie.
-         Moja rodzina (więzi pokoleniowe, pamiątki rodzinne, dzieje rodziny).
-         Tradycje rodzinne, zwyczaje i obrzędy.
-         Udział dziecka ...