Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
|Program regionalny |
|„Opolszczyzna – moja mała Ojczyzna” |
| |
|Publiczna Szkoła Podstawowa w Opolu |
| |
|Rok szkolny |
| |
|Aneta Barylewicz - Nowak |
O programie
Opracowany program edukacyjny dotyczy I etapu kształcenia dla klasy pierwszej.
Głównym źródłem wiedzy ucznia są jego osobiste doświadczenia zdobywane w trakcie poznawczej i twórczej aktywności. Kształcenie więc, opiera się na aktywności dziecka oraz na jego naturalnej ciekawości. Program jest zgodny z założeniami programu edukacji zintegrowanej. Opiera się głównie na doświadczeniu, obserwacji i związkach emocjonalnych z rodziną, szkołą, rodzinną miejscowością, najbliższą okolicą, regionem, wreszcie Ojczyzną.
W programie edukacji regionalnej zawarte są szczegółowe zagadnienia, metody i formy pracy, metody oceniania, środki i przewidywane osiągnięcia uczniów. Szkoła powinna odgrywać główną rolę w przywracaniu dziedzictwa kulturowego w regionie oraz inspirować działania twórcze, konieczne przy odszukiwaniu i zachowaniu swojej tożsamości.
Opracowany program jest zgodny z głównymi zadaniami Publicznej Szkoły Podstawowej w Opolu.
Rozszerza treści edukacji regionalnej zawarte w programie zintegrowanej edukacji w kl. I – III. Edukacja regionalna nie może być realizowana odrębnie, musi być integralną częścią procesów nauczania- uczenia się i wychowania.
Główne cele opracowanego programu to :
1. Wyposażenie ucznia w podstawowy zasób wiedzy o własnej miejscowości i regionie.
2. Rozwój osobowości ucznia wrażliwego na otaczającą go rzeczywistość kulturową i przyrodniczą.
3. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności, poszanowania dla dziedzictwa kulturowego własnej miejscowości, regionu, Ojczyzny.
CELE SZCZEGÓŁOWE – OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
UCZEŃ:
- zna najbliższe środowisko,
- interesuje się historią i kulturą Opola i całego regionu,
- wzmacnia więzi z kulturą, historią, przyrodą swojego rodzinnego miasta,
- aktywnie uczestniczy w życiu rodziny, szkoły, miasta i regionu,
- wie, że należy z szacunkiem i odpowiedzialnością odnosić się do ginących już tradycji i dziedzictwa kulturowego regionu,
- zna zwyczaje związane ze zmianami pór roku, obrzędy, gwarę, pieśni, przyśpiewki, tańce ludowe Śląska Opolskiego,
- zna legendy i podania dotyczące najbliższych okolic Opola,
- utrwala w pracach plastycznych, literackich, na fotografiach ciekawe miejsca, stroje, ludzi, opowieści,
- rozwija wyobraźnię, fantazję, twórcze myślenie i działania w różnych plastycznych dziedzinach sztuki,
- wzmacnia prawidłowe relacje z rodziną i szkołą,
- ma poczucie przywiązania lokalnego oraz poczucie wspólnoty narodowej,
- zna wzorce właściwego zachowania w różnych miejscach publicznych miasta,
- umiejętnie korzysta z biblioteki szkolnej i publicznej,
- uważnie obserwuje zjawiska, obiekty przyrodnicze, społeczne i kulturowe mu dostępne,
- jest wrażliwy na piękno i niepowtarzalność miejsc w najbliższej okolicy,
- rozwija własny system wartości związany z rodziną, wspólnotą lokalną, regionalną, miejscem zamieszkania, regionem i krajem.
Treści kształcenia
1. Dom rodzinny – dziecko jako członek rodziny.
- Dom i jego otoczenie.
- Moja rodzina (więzi pokoleniowe, pamiątki rodzinne, dzieje rodziny).
- Tradycje rodzinne, zwyczaje i obrzędy.
- Udział dziecka ...