Dodaj publikację
Autor
Ewa Zelek
Data publikacji
2011-10-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
30

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka.
 Pobierz (doc, 128,5 KB)

Podgląd treści

INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ

WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

……………………….. ur. 28.03.2004 r.

NA ROK 2010/2011

Prowadzący: …………………….

W wymiarze: 1 godzina tygodniowo

Szkolny Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka tworzą: pedagog szkolny …………., logopeda i oligofrenopedagog ………….. nauczyciel wychowania przedszkolnego …………………….

Do zadań zespołu należy w szczególności:
• ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunków
i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
• nawiązanie współpracy z PPP w Limanowej w celu zapewnienia dziecku różnych innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
• opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
• analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian
w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
• udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach
z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
• udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
• pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz
w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych
i niezbędnego sprzętu.

ZASADY TERAPII:
Zasada dużej częstotliwości ćwiczeń
Zasada indywidualizacji
Zasada przystępności ćwiczeń
Zasada utrzymywania zainteresowania
Zasada naprzemienności wysiłku i relaksu
Zasada psychoterapeutycznego oddziaływania
Zasada współpracy z rodzicami

CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
Stymulowanie, pobudzanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka aż do czasu podjęcia nauki w szkole.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
- stymulacja rozwoju funkcji poznawczych,
- usprawnianie motoryki dużej i motoryki małej,
- ćwiczenie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- stymulowanie rozwoju funkcji słuchowo-językowych,
- stymulacja rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka,
- dostarczanie różnorodnych wzorców zabawy,
- terapia logopedyczna
• rozwijanie psychofizycznych umiejętności warunkujących nabywanie języka,
• ćwiczenie pamięci sekwencyjnej i symultanicznej,
• rozwijanie praksji oralnej,
• utrwalanie prawidłowej realizacji głosek s, z, c, dz, sz, rz, cz, dż, r, l,
• różnicowanie głosek opozycyjnych sz:s, cz:c, rz:z, dż:dz, r:l w kierunku od wyrazu do sylaby,
• usprawnianie percepcji słuchowej,
• prowadzenie nauki wczesnego czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną,
- wzmacnianie kompetencji komunikacyjnych,
- stwarzanie sytuacji doskonalących pamięć, umiejętność skupienia uwagi, zdolność kojarzenia
a także działania,
- ćwiczenia o charakterze relaksacyjnym,
- kształtowanie u dziecka wiary we własne możliwości.

METODY:
1. Pedagogika Marii Montessori – zabawki w otoczeniu dziecka służą manipulacji.
2. Terapia zabawą.
3. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn ...