Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ
WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
……………………….. ur. 28.03.2004 r.
NA ROK 2010/2011
Prowadzący: …………………….
W wymiarze: 1 godzina tygodniowo
Szkolny Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka tworzą: pedagog szkolny …………., logopeda i oligofrenopedagog ………….. nauczyciel wychowania przedszkolnego …………………….
Do zadań zespołu należy w szczególności:
• ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunków
i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
• nawiązanie współpracy z PPP w Limanowej w celu zapewnienia dziecku różnych innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
• opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
• analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian
w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
• udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach
z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
• udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
• pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz
w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych
i niezbędnego sprzętu.
ZASADY TERAPII:
Zasada dużej częstotliwości ćwiczeń
Zasada indywidualizacji
Zasada przystępności ćwiczeń
Zasada utrzymywania zainteresowania
Zasada naprzemienności wysiłku i relaksu
Zasada psychoterapeutycznego oddziaływania
Zasada współpracy z rodzicami
CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
Stymulowanie, pobudzanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka aż do czasu podjęcia nauki w szkole.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- stymulacja rozwoju funkcji poznawczych,
- usprawnianie motoryki dużej i motoryki małej,
- ćwiczenie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- stymulowanie rozwoju funkcji słuchowo-językowych,
- stymulacja rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka,
- dostarczanie różnorodnych wzorców zabawy,
- terapia logopedyczna
• rozwijanie psychofizycznych umiejętności warunkujących nabywanie języka,
• ćwiczenie pamięci sekwencyjnej i symultanicznej,
• rozwijanie praksji oralnej,
• utrwalanie prawidłowej realizacji głosek s, z, c, dz, sz, rz, cz, dż, r, l,
• różnicowanie głosek opozycyjnych sz:s, cz:c, rz:z, dż:dz, r:l w kierunku od wyrazu do sylaby,
• usprawnianie percepcji słuchowej,
• prowadzenie nauki wczesnego czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną,
- wzmacnianie kompetencji komunikacyjnych,
- stwarzanie sytuacji doskonalących pamięć, umiejętność skupienia uwagi, zdolność kojarzenia
a także działania,
- ćwiczenia o charakterze relaksacyjnym,
- kształtowanie u dziecka wiary we własne możliwości.
METODY:
1. Pedagogika Marii Montessori – zabawki w otoczeniu dziecka służą manipulacji.
2. Terapia zabawą.
3. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn ...