Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Mucha
Data publikacji
2011-10-03
Średnia ocena
5,00
Pobrań
261

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca zawiera omówienie właściwości rozwojowych pięciolatka oraz przykładowe ćwiczenia i zabawy pomagające w osiągnięciu przez niego dojrzałości szkolnej. Jest to materiał nie tylko dla nauczycieli, ale także dla rodziców pięciolatka.
 Pobierz (doc, 47,5 KB)

Komentarze

maron761, 2011-10-05

proste, konkretne, bardzo pomocne

Podgląd treści


Właściwości rozwojowe dziecka pięcioletniego
i wspomaganie go w dojrzewaniu do szkoły.

Zgodnie z art.12 ust. 1.ustawy z dn. 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. nr 56, poz. 458), w roku szkolnym 2012/2013, obowiązkiem szkolnym będzie objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym ukończy 6 lat. Wiąże się to więc z obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym dziecka pięcioletniego w roku szkolnym 2011/2012. Jest to wielkie wyzwanie nie tylko dla dziecka, ale również dla jego rodziców i nauczycieli. Muszą oni przygotować dziecko do wejścia w ten ważny etap w jego życiu , jakim jest podjęcie obowiązku szkolnego. To natomiast, w jakim stopniu poradzi sobie sześciolatek w szkolnej ławie zależy od stopnia jego gotowości szkolnej, czyli wszechstronnej dojrzałości intelektualnej, psychofizycznej i społecznej do tego, by rozpocząć naukę w szkole. W celu trafnego doboru metod i środków do pracy nad przygotowaniem dziecka pięcioletniego do rozpoczęcia nauki w szkole , należy poznać jego właściwości rozwojowe. Należy wiedzieć, które sfery jego rozwoju wymagają wspomagania w osiągnięciu dojrzałości szkolnej.
Biorąc więc pod uwagę właściwości fizyczne pięciolatka, należy wiedzieć, iż dziecko w tym wieku charakteryzuje przede wszystkim duża ruchliwość - nie potrafi ono przez dłuższy czas usiedzieć w jednym miejscu. Za to odznacza się dużą zwinnością – chętnie biega, skacze, wspina się, naśladuje. Ma już dobrze rozwiniętą koordynację wzrokowo – ruchową. Sprawnie posługuje się klockami, plasteliną, nożyczkami, koralikami, patyczkami, itp. Potrafi prawidłowo trzymać narzędzie pisarskie oraz rysować nim linie pod różnym kątem, wypełniać kontury. Ma jednak jeszcze słaby nadgarstek, co sprawia, że takie zajęcia bardzo go męczą, a czasem nawet zniechęcają. Dziecko staje się wtedy marudne lub drażliwe. Jeśli chodzi o czynności samoobsługowe, to pięciolatek potrafi sam ubrać się i rozebrać, dobrze posługuje się sztućcami, samodzielnie myje twarz, ręce, zęby. Samodzielnie korzysta z toalety.
Skupiając się nad społecznymi właściwościami rozwojowymi dziecka pięcioletniego na uwagę zasługuje to, że w tym wieku dziecko próbuje już zgodnie bawić się w grupie – rzadziej obraża się czy płacze, dzieli się zabawkami. Podejmuje próby pomocy rówieśnikom w różnych sytuacjach, pociesza. Jednak jeszcze zdarzają się chwile, gdy trudno mu powstrzymać gwałtowne emocje, które zwykle mijają szybko i równie szybko mogą przerodzić się w śmiech, radość.
Należy również znać właściwości psychiczne, jakimi charakteryzuje się pięciolatek. Tak więc dziecko w tym wieku powinno już prawidłowo wymawiać głoski, wypowiadać się zdaniami, rozumieć polecenia. Choć jego uwaga jest jeszcze krótkotrwała, to jednak potrafi się skoncentrować na zadaniu, które go zainteresowało. Pamięć ...