Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji
Podstawowe informacje:
- przedmiot : rachunkowość
- klasa: I technikum ekonomicznego
- czas trwania: 45 minut
Temat: BILANS JEDNOSTKI GOSPODARCZEJ – POWTÓRZENIE.
Cele lekcji:
Cel główny:
Sprawdzenie stopnia opanowania znajomości elementów bilansu i umiejętności jego konstruowania
Cele operacyjne:
Wiadomości
- definiowanie podstawowych składników bilansu
- odróżnianie elementów aktywów i pasywów
- opisywanie elementów bilansu
Umiejętności
- przyporządkowywanie składników aktywów i pasywów do danej grupy bilansowej
- ilustrowanie aktywów i pasywów przykładami podmiotów gospodarczych w zależności od rodzaju działalności
- konstruowanie bilansu w formie uproszczonej
- ocena prawidłowości sporządzenia bilansu
Postawy
- współpraca w grupie
- rzetelne i dokładne wykonywanie ćwiczeń
- omawianie efektów swojej pracy
Metoda pracy: ćwiczenia rozwiązywane w grupach w formie konkursowej
Materiały i środki dydaktyczne: kartoniki do losowania podziału na grupy, arkusze z treścią poszczególnych ćwiczeń, tablica, kreda
Opis struktury lekcji:
Czynności organizacyjna ( ok. 10 minut )
- powitanie uczniów
- sprawdzenie obecności
- podanie tematu i celów lekcji
- podział klasy na grupy 4, 5 -osobowe (podział powinien mieć charakter przypadkowy, np. uczniowie losują kartoniki z niewidocznymi cyframi np. od 1 do 5. Wylosowane te same cyfry tworzą daną grupę )
Część właściwa lekcji (ok. 30 minut )
- Uczniowie w każdej grupie otrzymują treść ćwiczenia 1 ( załączniki do scenariusza ). Na rozwiązanie mają max 3 minuty. Grupa, która rozwiąże jako pierwsza może otrzymać dodatkowo 1 punkt ( należy ustalić to wcześniej z uczniami ).
Po zakończeniu pracy następuje wspólne sprawdzenie i punktacja. Nauczyciel podaje prawidłowe odpowiedzi, a wyznaczeni uczniowie z każdej grupy punktują prace z innej grupy. Wyniki wpisuje się w widocznym miejscu na tablicy.
- Uczniowie otrzymują treść ćwiczenia 2. Na rozwiązanie przewiduje się również ok. 3 minut. Sposób poprawy prac następuje jak w ćwiczeniu 1.
- Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 3. Czas, sposób poprawy – jak w ćwiczeniu 1.
- Nauczyciel rozdaje ćwiczenie 4. Na rozwiązanie przewiduje się ok. 10 minut.
Poprawa następuje podobnie jak wyżej, z tym że każda praca musi być zweryfikowana przez nauczyciela, gdyż nie ma tutaj jednolitego rozwiązania.
Część końcowa lekcji ( ok. 5 minut )
- odczytanie wyników
- ocena wyników grup
- podsumowanie pracy, wskazanie mocnych i słabych obszarów wiedzy i umiejętności odnośnie omawianego tematu
Uwaga!
W zależności od tempa pracy uczniów można zrezygnować z jednego z ćwiczeń, dając uczniom więcej czasu na rozwiązywanie.
Ćwiczenie 1 ( 7 pkt – za każdą prawidłową odpowiedź 0,5 pkt )
Uzupełnij poniższe zdania:
Zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego to ................................................................... .
Inwentarz żywy zakupiony w celu uboju zaliczany jest w bilansie do .................................. .
Kapitały własne w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością noszą nazwę kapitału ................................ i kapitału ................................... .
Krótkoterminowe aktywa ...