Dodaj publikację
Autor
Alina Hajto
Data publikacji
2011-10-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
63

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja ma charakter powtórzeniowy i oparta została o formułę konkursową. Uczniowie podzieleni na grupy rozwiązują zadania dotyczące klasyfikacji aktywów, pasywów i sporządzania bilansu. Po wyznaczonym czasie wymieniają się pracami i wspólnie z nauczycielem następuje ocena prac. Sposób pracy powoduje duże zaangażowanie uczniów, są odpowiedzialni za efekt swojej pracy, jej prezentację, ale także za ocenę innej grupy. Po zakończeniu nauczyciel podsumowuje pracę, zwraca uwagę na obszary wymagające powtórzenia do sprawdzianu.   
 Pobierz (docx, 20,1 KB)

Podgląd treści

Scenariusz lekcji

Podstawowe informacje:

- przedmiot : rachunkowość

- klasa: I technikum ekonomicznego

- czas trwania: 45 minut

Temat: BILANS JEDNOSTKI GOSPODARCZEJ – POWTÓRZENIE.

Cele lekcji:

Cel główny:

Sprawdzenie stopnia opanowania znajomości elementów bilansu i umiejętności jego konstruowania

Cele operacyjne:

Wiadomości

- definiowanie podstawowych składników bilansu

- odróżnianie elementów aktywów i pasywów

- opisywanie elementów bilansu

Umiejętności

- przyporządkowywanie składników aktywów i pasywów do danej grupy bilansowej

- ilustrowanie aktywów i pasywów przykładami podmiotów gospodarczych w zależności od rodzaju działalności

- konstruowanie bilansu w formie uproszczonej

- ocena prawidłowości sporządzenia bilansu

Postawy

- współpraca w grupie

- rzetelne i dokładne wykonywanie ćwiczeń

- omawianie efektów swojej pracy

Metoda pracy: ćwiczenia rozwiązywane w grupach w formie konkursowej

Materiały i środki dydaktyczne: kartoniki do losowania podziału na grupy, arkusze z treścią poszczególnych ćwiczeń, tablica, kreda

Opis struktury lekcji:

Czynności organizacyjna ( ok. 10 minut )

- powitanie uczniów

- sprawdzenie obecności

- podanie tematu i celów lekcji

- podział klasy na grupy 4, 5 -osobowe (podział powinien mieć charakter przypadkowy, np. uczniowie losują kartoniki z niewidocznymi cyframi np. od 1 do 5. Wylosowane te same cyfry tworzą daną grupę )

Część właściwa lekcji (ok. 30 minut )

- Uczniowie w każdej grupie otrzymują treść ćwiczenia 1 ( załączniki do scenariusza ). Na rozwiązanie mają max 3 minuty. Grupa, która rozwiąże jako pierwsza może otrzymać dodatkowo 1 punkt ( należy ustalić to wcześniej z uczniami ).

Po zakończeniu pracy następuje wspólne sprawdzenie i punktacja. Nauczyciel podaje prawidłowe odpowiedzi, a wyznaczeni uczniowie z każdej grupy punktują prace z innej grupy. Wyniki wpisuje się w widocznym miejscu na tablicy.

- Uczniowie otrzymują treść ćwiczenia 2. Na rozwiązanie przewiduje się również ok. 3 minut. Sposób poprawy prac następuje jak w ćwiczeniu 1.

- Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 3. Czas, sposób poprawy – jak w ćwiczeniu 1.

- Nauczyciel rozdaje ćwiczenie 4. Na rozwiązanie przewiduje się ok. 10 minut.

Poprawa następuje podobnie jak wyżej, z tym że każda praca musi być zweryfikowana przez nauczyciela, gdyż nie ma tutaj jednolitego rozwiązania.

Część końcowa lekcji ( ok. 5 minut )

- odczytanie wyników

- ocena wyników grup

- podsumowanie pracy, wskazanie mocnych i słabych obszarów wiedzy i umiejętności odnośnie omawianego tematu

Uwaga!

W zależności od tempa pracy uczniów można zrezygnować z jednego z ćwiczeń, dając uczniom więcej czasu na rozwiązywanie.

Ćwiczenie 1 ( 7 pkt – za każdą prawidłową odpowiedź 0,5 pkt )

Uzupełnij poniższe zdania:

Zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego to ................................................................... .

Inwentarz żywy zakupiony w celu uboju zaliczany jest w bilansie do .................................. .

Kapitały własne w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością noszą nazwę kapitału ................................ i kapitału ................................... .

Krótkoterminowe aktywa ...