Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć otwartych
dla klasy 2c
Temat: W ogrodzie warzywnym
Data: 07.10.2010
Uczeń:
opisuje prace wykonywane w ogrodzie jesienią
nazywa warzywa,
wyróżnia i nazywa części roślin: korzeń, łodyga, liść, kwiaty, owoce, nasiona,
rozróżnia części jadalne warzyw,
zna wartości odżywcze warzyw,
pamięta o higienie przygotowywania posiłków i kulturze ich spożywania
Metody: obserwacja, pokaz, rozmowa, praktycznego działania, ćwiczenia.Formy pracy: indywidualna, zbiorowa,
Pomoce: okazy różnorodnych warzyw: pomidory, ogórek, marchewka, rzodkiewka, teksty zagadek o warzywach, produkty i przedmioty potrzebne do wykonania sałatki wielowarzywnej, przepisy, noże, deseczki do krojenia, ścierki, fartuszki, chusteczki, talerzyki, widelce.
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie – rozwiązywanie zagadek o warzywach.
Dzieci rozwiązują zagadki:
Latem w ogrodzie wyrósł zielony,
a zimą w beczce leży kiszony
(ogórek)
Pomarańczowa, słodka z ziemi wyrwana
pyszna w surówce i gotowana.
Dobrze jej w dłoni i salaterkach
więc chrup ją zawsze zamiast cukierka
( marchewka)
Wyjęty z ziemi szary i brzydki,
pyszne są z niego placki i frytki.
(ziemniak)
Jakie warzywo, nawet niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? ... ( cebula)
Wyrósł na drodze na jednej nodze. Wygląda jak słońce, ziaren ma tysiące.
(słonecznik)
Na zagonie złota głowa, smaczne pestki w sobie chowa.
(dynia )
Ma gruby brzuszek i ogonek małyBędzie z niego pewnie barszczyk doskonały. ... (burak)
Głos kukułki + grzyb + a– rośnie na polu, żółte kolby ma. ...
(kukurydza)
Różne na świecie istnieją „łaty”:żółte, czerwone, łaty w kraty.Lecz nie ma na pewnosmaczniejszej „łaty”,niżeli zielony listek...(sałata)
Okrągła głowa zielonaz soczystych liści złożona. ... (kapusta)
Każdy odgadnie tę zagadkę,ma biały korzeń i zieloną natkę. ...(pietruszka)
Wyrosła na grządkachczerwona kuleczka,choć to smakołyczek,to szczypie w języczek. ...(rzodkiewka)
Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,przerośnie ogrodniczkę.Zdobi działki, ogródki,w nazwie ma trzy nutki.(fasola)
Zielone łódeczki,a w łódkach kuleczki,gdy się ugotują,każdemu smakują. ...(groch)
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat prac jesiennych w ogrodzie.
Co robią ludzie w ogrodach jesienią?
Jakie warzywa zbierają? Rozmowa o warzywach, ich wyglądzie, wielkości, kształcie, kolorze, zapachu, smaku, wartościach odżywczych.
Wskazywanie części podziemnej i nadziemnej, części jadalnej rośliny.
- Z jakich części składa się roślina? (korzeń, łodyga, liście, kwiaty, owoce, nasiona)- Po co roślinie potrzebne są korzenie? (utrzymują roślinę w ziemi, czerpią z ziemi składniki mineralne i wodę)- Do czego służy łodyga? (utrzymuje liście, kwiaty, owoce, przewodzi wodę i sole mineralne z korzenia do pozostałych części rośliny)- Do czego potrzebne są roślinie liście? (do odżywiania i do "oddychania")- Po co roślinie potrzebne są kwiaty? (aby powstał owoc, wewnątrz którego są nasiona niezbędne do rozmnażania się roślin ...