Dodaj publikację
Autor
Andrzej Wyzga
Data publikacji
2011-10-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Materiał ten przedstawia program pracy na zajęciach pozalekcyjnych - Ratownictwo i pierwsza pomoc, które realizowałem w Zespole Szkół Technicznych w Mielcu w r. szk. 2010/2011. Obok szczegółowej tematyki zajęć program zawiera również cele wychowawcze i dydaktyczne oraz formy i metody pracy.
 Pobierz (pdf, 313,2 KB)

Podgląd treści

ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH

W MIELCU

mgr Andrzej Wyzga

2010/2011


(od 29.09.2010)

RATOWNICTWO I PIERWSZA POMOC

- PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH W R. SZK. 2010/2011




Postanowienia ogólne:

1. Zajęcia pozalekcyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy są nieobowiązkową,
dobrowolną formą aktywności uczniowskiej.
2. Młodzież uczestniczy w zajęciach celem pogłębienia i rozwoju zainteresowań
związanych z tematyką pierwszej pomocy.
3. Zajęcia pozalekcyjne z zakresu ratownictwa i pierwszej pomocy stanowią również
formę pracy z uczniami uzdolnionymi, wykazującymi szczególne zainteresowanie tą
tematyką, a niniejsze opracowanie stanowi także program pracy z tymi uczniami.


Cele wychowawcze:

1. Kształtowanie wśród młodzieży postawy odpowiedzialności za życie i zdrowie

własne oraz innych ludzi.

2. Kształtowanie świadomości w zakresie aktywnego niesienia pierwszej pomocy

osobom poszkodowanym w wyniku różnych wypadków i zdarzeń.

3. Podniesienie rangi i znaczenia treści dotyczących Ratownictwa i Pierwszej Pomocy,

realizowanych w ramach przedmiotu Przysposobienie Obronne.

4. Propagowanie i popularyzacja wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej

pomocy przedmedycznej.






Cele dydaktyczne:

opracował: Andrzej Wyzga

1. Zdobywanie przez młodzież wiadomości i umiejętności w zakresie udzielania

2. Doskonalenie umiejętności praktycznych poprzez różnorodne formy ćwiczeniowe.
3. Kreowanie wśród młodzieży umiejętności współpracy w grupie, wzajemnej pomocy

4. Upowszechnianie standardów nauczania pierwszej pomocy według wytycznych

pierwszej pomocy.

i życzliwości.

Europejskiej i Polskiej Rady Resuscytacji.


Formy pracy uczniowskiej:

1. zbiorowa (praca w parach, praca w grupie)
2. indywidualna

Metody pracy:

1. pokaz
2. ćwiczenia praktyczne
3. projekcja filmu
4. metoda sytuacyjna
5. metoda symulacyjna
6. dyskusja
7. pogadanka
8. opis


Środki dydaktyczne:

1. apteczki pierwszej pomocy
2. mini pakiety ratunkowe
3. gaziki dezynfekcyjne
4. wyposażenie apteczek
5. fantomy osoby dorosłej
6. fantom dziecka
7. fantom niemowlęcia
8. treningowy automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED)
9. maseczki do nauki sztucznego oddychania
10. karimaty
11. koce ratunkowe (NRC)
12. koc zwykły
13. nosze
14. bandaże elastyczne
15. kompresy gazy opatrunkowej
16. sztuczna krew
17. chusty trójkątne
18. sztuczne rany
19. rękawiczki ochronne
20. odtwarzacz DVD, telewizor, filmy szkoleniowe
21. rzutnik pisma, foliogramy
22. tablice poglądowe

2


Lp.

Tematyka zajęć

1. Prawny obowiązek udzielania pierwszej pomocy.

2.

Wyposażenie apteczki pierwszej pomocy oraz środki zastępcze:

 Podstawowe wyposażenie apteczki pierwszej pomocy
 Środki zastępcze
 Mini pakiety ratownicze

3. Ocena sytuacji oraz bezpieczeństwo miejsca zdarzenia.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Badanie podstawowych czynności życiowych:

 Badanie stanu świadomości poszkodowanego
 Udrożnienie dróg oddechowych
 Badanie oddechu

Badanie urazowe poszkodowanego:

 Badanie systemowe (urazowe) osoby nieprzytomnej
 Wyszukiwanie urazów w przypadku osoby przytomnej

Utrata przytomności – postępowanie ratownicze:

 Schemat postępowania ratowniczego w przypadku utraty

przytomności

 Postępowanie przy nietypowym ułożeniu ...