Dodaj publikację
Autor
Magda Święcikowska-Brzezińska
Data publikacji
2011-10-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
33

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Chemia w szkole - o celach, zasadach, formach i metodach uczenia chemii.
 Pobierz (doc, 47,5 KB)

Podgląd treści


Chemia w szkole

Chemia jest nauką przyrodniczą zajmującą się składem, budową, właściwościami i przemianami substancji zarówno naturalnych, jak i otrzymanych sztucznie.
Chemia jest nauką doświadczalną. Jest nauką ścisłą, posługującą się w dużej mierze matematyką.

W odróżnieniu od innych nauk ścisłych, np. matematyki, fizyki, astronomii, wyodrębnianych jako oddzielne dyscypliny już w starożytności, chemia stała się samodzielną dyscypliną stosunkowo niedawno, gdyż dopiero w 2 połowie XVII w. W XIX w. dorobek tej nauki był już tak duży, że zaszła potrzeba podzielenia jej na szereg specjalizacji.
(Jako pierwszy rozwinął się dział chemia analityczna).

ZADANIA NAUCZANIA CHEMII W WYKSZTAŁCENIU OGÓLNYM

1) CELE POZNAWCZE.
2) CELE KSZTAŁCĄCE.
Uczniowie mogą kształcić różne rodzaje rozumowania:
• rozumowanie redukcyjne – szukają przyczyny dokładnie opisanego faktu.
• rozumowanie dedukcyjne – przed dokonaniem obserwacji próba napisania równania reakcji.
Łączenie teorii z praktyką.
3) CELE WYCHOWAWCZE.
• kształtowanie naukowego poglądu na świat,
• łączenie teorii z praktyką,
• ulepszanie metod pracy,
• poszanowanie własności,
• szacunek dla rzeczy.

ZASADY NAUCZANIA CHEMII:

1) zasada naukowości – odnosi się do treści nauczania chemii, a mniej do sposobu ich przekazywania – wymaga zgodności tak treści, jak i sposobu jej przekazywania na lekcjach chemii, z naukowym poglądem na świat.
Chemik amerykański J. H. Hildebrand wyraził się: „Chemik powinien zachować dostateczną elastyczność umysłu, aby uniknąć stosowania definicji, które w swej sztywności mogłyby działać raczej jak kajdany, niż służyć jak narzędzie.”

2) zasada systematyczności – odnosi się zarówno do programów jak i do procesu nauczania.
Treści programu stanowią swoisty system pozwalający na kształtowanie podstawowych pojęć i praw.
Zasada systematyczności wymaga od nauczyciela, aby wprowadzając nowy materiał, wiązał go z materiałem już przez ucznia przyswojonym.
Zasada systematyczności powinna być przestrzegana w kontrolowaniu postępów uczniów, ich prac domowych, prowadzenia dokumentacji lekcji.

3) zasada stopniowania trudności – nauczanie w uporządkowanym systemie prowadzi ucznia od rzeczy łatwiejszych do trudniejszych. Zasada ta wymaga od nauczyciela, aby stopniował trudności tak w stosunku do całej klasy, jak i do poszczególnych uczniów.
Zakres wiadomości i stopień ich pogłębienia musi być dostosowany do możliwości poznawczych ucznia.
Należy przechodzić od łatwiejszego do trudniejszego.

4) zasada poglądowości – domaga się takiego wykorzystania pomocy naukowych, aby służyły jako nieodzowny środek poznania wiedzy chemicznej, w którym obserwacja myślenia i działania powiązana jest w jeden proces.

5) zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania.
Nauczyciel powinien być tym, który kieruje procesem uczenia się uczniów, a proces ten powinien być świadomy i wyzwalać aktywność i samodzielność myślenia i działania uczniów w procesie opanowywania wiadomości, umiejętności i nawyków.

6) zasada wiązania teorii z praktyką.

7 ...