Dodaj publikację
Autor
justyna chrzan
Data publikacji
2011-10-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
137

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji poświęconej obchodom Dnia Niepodległości i historii Mazurka Dąbrowskiego w klasie VI. Porządkuje wiadomości dotyczące podstawowych pojęć (ojczyzna, patriotyzm), wykorzystuje słownik synonimów, zapoznaje uczniów z tekstami źródłowymi.
 Pobierz (doc, 35,5 KB)

Komentarze

Grupa, 2011-11-10

dobry,coś można wykorzystać

Podgląd treści


Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI

Metryczka konspektu
1. Przedmiot: język polski (2 x 45 min).
2. Temat lekcji: Polska wraca na mapy Europy i świata – historia Dnia Niepodległości i Mazurka Dąbrowskiego
3. Cele lekcji

I. Cel strategiczny:

Kształcenie świadomości wydarzeń historycznych związanych z historią kraju oraz uczuć i postaw patriotycznych

II. Cele operacyjne szczegółowe:
- uczeń rozumie pojęcia: patriotyzm, ojczyzna
- uczeń rozpoznaje symbole narodowe
- uczeń potrafi przyjąć odpowiednią postawę wobec symboli narodowych
- uczeń identyfikuje się ze swoim krajem
- uczeń zapoznaje się ze sposobami obchodów Świąt Niepodległości
- uczeń zna historię Mazurka Dąbrowskiego
- uczeń zapoznaje się z postaciami J. Piłsudskiego i J. Wybickiego
- uczeń rozwija swoje zainteresowania związane z historią ojczyzny
- uczeń potrafi płynnie, poprawnie wysławiać się
- uczeń potrafi wyrazić swoje zdanie
- uczeń potrafi pracować w grupie
- uczeń potrafi współpracować z nauczycielem i pozostałymi uczniami
- uczeń aktywnie włącza się w przekaz lekcyjny

4. Metody dydaktyczne:
- oparte na działalności praktycznej ucznia
- słowna
- oglądowa – ilustracje i teksty

5. Pomoce i środki dydaktyczne:
- fragment „Tygodnika Illustrowanego” z dnia 18.11. 1918
- fragment Dziennik Praw Państwa Polskiego" 1918, nr 17, poz. 39 (Dekret Rady Regencyjnej do narodu polskiego o przekazaniu władzy wojskowej Józefowi Piłsudskiemu, Pismo Rady Regencyjnej do Naczelnego Dowódcy Wojsk Polskich Józefa Piłsudskiego)
- słownik synonimów i wyrazów bliskoznacznych
- kartki papieru
- podobizny Józefa Piłsudskiego i Józefa Wybickiego

11. Formy pracy:
- jednostkowa
- indywidualna
- grupowa

Konspekt właściwy

OGNIWO WSTĘPNE (około 15 minut)
1. Sprawdzenie listy obecności
2. Zapoznanie uczniów z historią Dnia Niepodległości i postacią Józefa Piłsudskiego

OGNIWO CENTRALNE (około 25 minut)
1. Uczniowie zapoznają się, odczytują na forum klasy fragmenty Dziennika Praw Państwa Polskiego i „Tygodnika Illustrowanego”
2. Pogadanka na temat obchodów Święta Niepodległości w Polsce, w mieście
i w szkole. Przypomnienie i wyjaśnienie słów: defilada, uroczysta zmiana warty, apel poległych, flagi narodowe, sztandary, paradne mundury, msza polowa, odgłosy werbli, hymn państwowy
3. Pogadanka o polskich symbolach narodowych i o sposobach wyrażania szacunku wobec nich
4. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina historię Mazurka Dąbrowskiego
i postać Józefa Wybickiego
5. Uczniowie pracują w grupach: odszukują w słownikach synonimów i wyrazów bliskoznacznych hasła: ojczyzna, patriotyzm, rysują symbole narodowe, przygotowują plakaty zachęcające do czynnego udziału w obchodach Dnia Niepodległości
6. Prezentacja plakatów poszczególnych grup na forum klasy

OGNIWO KOŃCOWE (około 5 minut)

1. Utrwalenie i powtórzenie podstawowych wiadomości związanych z Dniem Niepodległości i Mazurkiem Dąbrowskiego