Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat bloku: Inni a tacy sami
Temat dnia: Listy koleżanek i kolegów z Bullerbyn
Data: 18.10.2011r.
Zapis w dzienniku
-różne formy korespondowania
-znaczenie korespondencji
-rodzaje listów
-zbiorowe redagowanie listu do dzieci z Bullerbyn
-wyrazy pisane wielką literą, używane w korespondencji
-dodawanie liczb dwucyfrowych typu 36+13
Cele ogólne:
-Utrwalenie lektury „Dzieci z Bullerbyn”
-Kształtowanie umiejętności pisania listu
- Kształtowanie umiejętności wspólnej i samodzielnej pracy
- zbiorowe redagowanie listu
-uzupełnianie listu wybranym słownictwem
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-wie kiedy piszemy w liście wielką literę
-zna znaczenie korespondencji
-zna rodzaje listów
- potrafi napisać list do wybranego bohatera z Bullerbyn z zachowaniem zasad pisania listu
- potrafi wypowiedzieć się na dany temat oraz uzasadnić swoją wypowiedź
- bierze udział w pogadance o liście: wskazuje cechy listu, budowę, zasady
tworzenia, zwroty grzecznościowe
-dodaje i odejmuje liczby typu 36+13
Środki dydaktyczne:
- list poprawnie sformułowany
- słowa z odpowiednimi cechami listu
-koperta poprawnie zaadresowana
Metody:
-ćwiczenia praktyczne, burza mózgów
Formy:
-indywidualna, grupowa
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.Sprawdzenie obecności
2. Rozmawiam z dziećmi na temat prowadzenia korespondencji- LIST (pogadanka, rozmowa, pytania, naprowadzanie)
-co to jest korespondencja?
–czym jest list? Po co ludzie piszą listy?
-Do kogo piszemy listy? (Propozycje dzieci – zapisujemy na tablicy: do rodziców, dziadków, kolegów, koleżanek, rodziny, znajomych.)
(Nadawca- ten, kto wysyła, np. list; Adresat- osoba, do której jest adresowany,
np. list (inaczej- odbiorca); Autor- ten, kto napisał, np. list (twórca listu)).
-Rodzaje listów: List miłosny Telegram List anonimowy List kondolencyjny List gończy
List polecony. List zwykły. List ekonomiczny. List ekspresowy.
-Zasady pisania listów: Piszemy dużymi literami, gdy zwracamy się do odbiorcy. (imiona,
zwroty: Ty, Tobie, Ciebie) Używamy zwrotów grzecznościowych. Wyodrębniamy trzy części listu: ~
wstępu ~ części właściwej(rozwinięcia) ~ zakończenia. Pamiętamy o estetyce rozmieszczania treści
listu oraz zapisu. Uwzględniamy akapity przy zapisie nowej myśli.
-Schemat budowy listu.
3. Przyczepiam na tablicy poprawnie sformułowany list np. z wakacji, dzieci przyczepiają na tablicy słowa na których zawarte są prawidłowe części listu, dziecko musi dopasować w jakim miejscu powinno się to znajdować. Omówienie poszczególnych części. Wyjaśnienie ich znaczenia.
4. List do dzieci z Bullerbyn. Rozdaję dzieciom kartki na których będą próbowały napisać list do bohaterów z lektury. Odczytanie listów.
5.Przyczepiam na tablicy poprawnie zaadresowane koperty. Przedstawiam jak powinna wyglądać poprawnie zaadresowana koperta.
- Adresowanie koperty wyjaśniam uczniom co powinna zawierać dobrze wypełniona koperta
-adresat
-nadawca
-wielka litera w pisowni nazw własnych.
Znaczek pocztowy, powiedzieć aby dobrze zaadresować aby doszło do odpowiedniej osoby , aby o niczym nie zapomnieć.
6.Dzieci wykonują zadanie w karcie ...