Dodaj publikację
Autor
Magda Święcikowska-Brzezińska
Data publikacji
2011-11-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
277

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawozdanie z korelacji przedmiotowej przedmiotów matematyczno - przyrodniczych.
 Pobierz (doc, 27,5 KB)

Podgląd treści

Korelacja międzyprzedmiotowa

w nauczaniu przedmiotów
matematyczno – przyrodniczych.

Bez korzystania i odnoszenia się do wiedzy i umiejętności zdobytych na poszczególnych przedmiotach niemożliwe byłoby nauczanie w zreformowanej szkole.
Korelacja międzyprzedmiotowa w zakresie przedmiotów matematyczno – przyrodniczych obejmuje przedmioty: biologia, fizyka, chemia, geografia, matematyka i informatyka w nauczaniu gimnazjalnym oraz nauczanie przyrody i matematyki w klasach IV – VI szkoły podstawowej.
Korelacja międzyprzedmiotowa obejmuje działania nauczycieli w sferze programowego funkcjonowania szkoły polegające na poszukiwaniu związków między poszczególnymi przedmiotami nauczania dlatego członkowie Zespołu Przedmiotów Matematyczno – Przyrodniczych kilkakrotnie w ciągu ostatnich lat skupiali się nad ustaleniem wspólnych działań w celu jej wdrażania w procesy nauczania.

Na posiedzeniu, które odbyło się w październiku 2000r. ustalono orientacyjne terminy realizacji treści programowych nauczania matematyki poprzedzających ich zastosowanie w nauczaniu przyrody poprzez konsultacje programów nauczania matematyki i przyrody. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów nauczanych w gimnazjum dyskutowali poszczególne zagadnienia, które obejmowały:
- procenty
- skale liczbowe
- wykresy
- tabelki
- diagramy
- jednostki
- natężenie światła
- pomiary szacunkowe
- obwody elektryczne
Ponadto wymieniono się różnymi metodami i sposobami przeprowadzanych na lekcjach fizyki i chemii doświadczeń i eksperymentów pomocnych przy realizowaniu doświadczeń przyrodniczych. Dyskutowano również nad różnymi metodami obliczeń stosowanych w matematyce i fizyce oraz na temat korelacji przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.

Korelacja międzyprzedmiotowa była również tematem posiedzenia w listopadzie 2001r. Dyskusja dotyczyła między innymi:
- obliczeń procentowych
- przekształcania wzorów
- zamiany jednostek
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów podzielili się swoimi spostrzeżeniami ze stosowania różnych metod obliczeń przez uczniów.

W ramach integracji międzyprzedmiotowej, w kwietniu 2002r. członkowie zespołu przeprowadzili w każdej klasie VI szkoły podstawowej i II gimnazjum jedną lekcję wg własnego scenariusza dotyczącą tematycznie środowiska naturalnego najbliższej okolicy. Hasło przewodnie tego tygodnia to „Jaka woda taki świat – dbamy o nią już od lat”

W marcu 2004r. po wnikliwym zanalizowaniu wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego części matematyczno – przyrodniczej ustalono konieczność zwrócenia uwagi w dalszej pracy między innymi na :
- różne metody obliczeń procentowych,
- pojęcia: zmienna zależna i niezależna,
- pojęcia proporcjonalne, odwrotnie proporcjonalne
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów przedyskutowali sposób rozwiązywania zadań z wykorzystaniem procentów na lekcjach chemii, fizyki, geografii, biologii i matematyki.
W roku szkolnym 2003/2004 ustalono również wspólną dla wszystkich przedmiotów matematyczno – przyrodniczych skalę ocen ze sprawdzianu.

W lutym 2005r. dyskutowano między innymi o sposobach przekształcania wzorów na lekcjach matematyki, fizyki i chemii oraz o zastosowaniu matematyki w nauczaniu innych przedmiotów co stanowi tematykę ostatniego działu w programie nauczania matematyki. Podejmowano również tematykę przygotowania uczniów do matematyczno – przyrodniczej części egzaminu gimnazjalnego i ustalono, że należy położyć szczególny nacisk na doskonalenie standardów wymagań egzaminacyjnych w obszarze IV i III ...