Dodaj publikację
Autor
Aneta Pluskota
Data publikacji
2011-11-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
67

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja przedstawia propozycję lekcji języka polskiego z zakresu ścieżki czytelniczo-medialnej. Głównym celem proponowanych zajęć jest uświadomienie uczniom korzyści i zagrożeń związanych z użytkowaniem telewizji oraz potrzeby mądrego z niej korzystania. W tym miejscu znajdą Państwo ogólny konspekt. W niniejszym serwisie publikuję także konspekt szczegółowy i wybrane materiały dydaktyczne do tej lekcji.
 Pobierz (doc, 25,0 KB)

Podgląd treści

KONSPEKT LEKCJI

Prowadzący: Aneta Pluskota

Przedmiot: język polski

Klasa: VI

Data: 04.05.2005 r.

Temat: Telewizja na ławie oskarżonych.

I. CZĘŚĆ OGÓLNA

Cele:

a) główny:

❑ uświadomienie uczniom korzyści i zagrożeń związanych z użytkowaniem telewizji oraz potrzeby mądrego z niej korzystania – ograniczania czasu spędzanego przed telewizorem, konieczności selekcji
i krytycznego odbioru emitowanych treści.

b) szczegółowe (operacyjne):

Uczeń:
❑ dokonuje trafnego wyboru źródła informacji (słownika)
❑ w oparciu o wybrany słownik wyjaśnia termin telewizja, określa języki, z jakich rzeczony termin się wywodzi, podaje właściwy zapis terminu (w wybranych przypadkach gramatycznych), dobiera doń określenia, wskazuje poprawny zwrot językowy ze wspomnianym terminem, podaje terminy pochodne
❑ odczytuje intencję osoby mówiącej w wierszu, wyszukuje w nim potwierdzające cel wypowiedzi fragmenty (argumenty)
❑ formułuje argumenty na to, że telewizja jest dobrodziejstwem, i na to, że telewizja to zagrożenie
❑ wskazuje sposoby uniknięcia zagrożeń płynących z oglądania telewizji
❑ kształci umiejętność współpracy (pracuje w grupie i w parze)
❑ poszukuje konkurencyjnych wobec telewizji sposobów spędzania wolnego czasu.

Metody: metoda zajęć praktycznych, praca z tekstem, heureza, metoda problemowa, metoda podająca.

Formy: praca jednostkowa, praca w parach, praca w grupach, praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne: karty pracy (tu: diagram, schemat, podzielony na dwa fragmenty tekst R. Dahla
„Tele-trutka”) - kserokopia dla każdego ucznia, karteczki z pytaniami/poleceniami i miejscem na odpowiedzi - wydruk (po jednej dla każdej z sześciu grup), arkusze ewaluacyjne, słowniki (wyrazów obcych, ortograficzny, frazeologiczny, poprawnej polszczyzny, języka polskiego), plansza z celami lekcji, plansze z pytaniami, dwa opatrzone nagłówkami arkusze brystolu (zielony i czerwony), samoprzylepne karteczki.