Dodaj publikację
Autor
Aneta Pluskota
Data publikacji
2011-11-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
92

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejsza karta pracy to jeden z materiałów dydaktycznych przydatnych na lekcji języka polskiego nt. "Telewizja na ławie oskarżonych". Konspekt ogólny i szczegółowy do tych zajęć również znajdą Państwo w serwisie.
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści

KARTA PRACY

| | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | |Z | | |
| | |J | | |

| | | | | | | | |

PISOWNIA D.,C., MSC. L.POJ. POCHODZENIE POPRAWNY ZWROT

........................................................ ..................................................... ........................................................
(

OKREŚLENIA INNE TERMINY ZWIĄZANE Z TELEWIZJĄ

.............................................................................. ...........................................................................
.............................................................................. ...........................................................................
.............................................................................. ...........................................................................
.............................................................................. ...........................................................................
............................................................................. ...........................................................................

Roald Dahl

Tele-trutka

I
Kto kocha dzieci, moi mili,
ten nie zwlekając ani chwili
pozbędzie się telewizora,
aby nie dręczył ich jak zmora!
(Szczęśliwy ten, kto nie ma w domu
tej idiotycznej kupy złomu!)
Dziś prawie wszystkie, jak barany,
gapią się tępo w ekran szklany,
wlepiając oczy w urządzenie,
co w mózgu czyni spustoszenie.
Gdy byle serial idiotyczny
trans wywołuje hipnotyczny[1],
gdy byle nędzny aktorzyna
wkrótce idolem[2] być zaczyna –
oto są właśnie straszne skutki
nadużywania tele-trutki!
(...) Trzeba powiedzieć to wyraźnie:
EKRAN ZABIJA WYOBRAŹNIĘ!
NISZCZY WRAŻLIWOŚĆ! MÓZG WYŻERA!
PODOBNYM CZYNI GO DO SERA!

II

(...) Trzeba powiedzieć to wyraźnie:
EKRAN ZABIJA WYOBRAŹNIĘ!
NISZCZY WRAŻLIWOŚĆ! MÓZG WYŻERA!
PODOBNYM CZYNI GO DO SERA!
(...) „Słusznie! – powiecie. – Wiemy o tym!
Precz z telewizją! Dość głupoty!
Lecz gdy ją z domu usuniemy,

Czym naszym dzieciom czas zajmiemy?!”

Zadanie domowe

❑ Zaproponuj, jak spędzić wieczór w domu bez oglądania telewizji tak, aby był on miły i zapadł wszystkim w pamięć. Najpierw zanotuj luźne pomysły, potem wybierz najatrakcyjniejszy z nich i dokładnie opowiedz (pisemnie), jak można by go zrealizować. Postaraj się o to, by Twój pomysł był niebanalny.
❑ Stwórz słowniczek terminów związanych z telewizją. Uporządkuj w kolejności alfabetycznej i objaśnij terminy, jakie zanotowaliśmy na karcie pracy – w diagramie, na schemacie. Terminy wraz z objaśnieniami spisz w małym zeszyciku lub na spiętych kartkach.

-----------------------
[1] trans hipnotyczny – stan podobny do snu, w którym traci się kontrolę nad swoim postępowaniem.
[2] idol – osoba ciesząca się szczególną popularnością.