Dodaj publikację
Autor
Joanna Bińkowska
Data publikacji
2011-11-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
245

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Umiejętność wykorzystywania technologii komputerowej i informacyjnej - opis i analiza działań.
 Pobierz (docx, 29,3 KB)

Podgląd treści

1.Tworzenie dokumentów, przygotowanie materiałów dydaktycznych do lekcji

W obecnych czasach praca nauczyciela i wychowawcy bez znajomości technologii informacyjnej jest praktycznie niemożliwa. Od momentu, kiedy nauczyłam się posługiwać się programem komputerowym (Word, Exel, Power Point) , opracowuję szereg potrzebnych mi materiałów:

dokumenty szkolne: plany, sprawozdania, karty ocen, ankiety

scenariusze zajęć, uroczystości szkolnych

pomoce, które przygotowuję sama: karty pracy, zestawy poleceń, testy, sprawdziany, karty ewaluacyjne i inne

znajomość obsługi programu posłużyła mi również do przygotowania dokumentacji przebiegu stażu.

codziennie korzystam z dziennika elektronicznego „Librus”. Uzupełniam w nim frekwencję wpisuję oceny, prowadzę korespondencję z rodzicami. Dzięki takiej możliwości kontaktu z rodzicami mogę sprawnie, szybko i skutecznie rozwiązywać problemy niektórych uczniów

jako wychowawca klasy III mam również obowiązek wprowadzić dane uczniów, ich osiągnięcia i wyniki egzaminów do systemu naboru elektronicznego. Bez znajomości pracy z komputerem byłoby to niemożliwe

Efekty:

Dzięki wykorzystaniu komputera w swojej pracy przygotowane przeze mnie materiały są czytelne i estetyczne. Technika komputerowa daje mi również większe możliwości archiwizowania potrzebnych materiałów i modyfikowania ich w zależności od potrzeb.

2. Zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem komputerów i technik multimedialnych

Technologia informacyjna i komunikacyjna stanowi bardzo ważne narzędzie w pracy nowoczesnego nauczyciela. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem komputera, rzutnika multimedialnego zyskują na nowoczesności, atrakcyjności, a co za tym idzie skuteczności w przekazywaniu wiedzy czy postaw. Uczniowie chętnie uczestniczą w takich lekcjach, często sami przygotowują potrzebne materiały, angażując się tym samym w proces lekcyjny. Prowadziłam zajęcia w pracowni informatycznej dotyczące pisowni partykuły „nie” z różnymi częściami mowy. Przygotowałam wtedy szereg zabawnych ćwiczeń ortograficznych podsumowujących cykl lekcji związanych z poprawną pisownią, z którą niestety wielu gimnazjalistów ma problemy.

Efekty:

Uczniowie jednomyślnie uznali te zajęcia za interesujące i zabawne a jednocześnie zmuszające do myślenia. Podczas kolejnych lekcji przypominali sobie różne ćwiczenia i trudności ortograficzne, z którymi się spotkali. Takie zajęcia korzystnie wpływają na trwałość zdobytej wiedzy i przyspieszają utrwalanie wiadomości, co w rezultacie prowadzi do uzyskania większej efektywności nauczania.

3. Zasoby Internetu i ich wykorzystanie w pracy

Współczesna szkoła staje przed nowymi wyzwaniami, jakie niesie ze sobą szybki rozwój techniki i środków komunikacji. Młody człowiek zalewany jest nadmiarem informacji pokazywanych przez prasę, radio, telewizję, a przede wszystkim Internet. Szkoła musi więc kształtować w uczniach umiejętność krytycznej oceny, selekcji, porządkowania i przekształcania informacji w wiedzę. Wyzwaniem dla nauczycieli jest także stymulowanie kreatywności dzieci i młodzieży tak, by zdobytą za pośrednictwem komputera i telekomunikacji wiedzę umieli wykorzystać do rozwiązywania różnorodnych problemów. Młodzi ludzie powinni ponadto umieć przekazać swoją wiedzę oraz oryginalne ...